Merituulivoiman tarpeet Kaskisten satamassa selvitetään

Vattenfall ja Kaskisten satama ovat sopineet selvittävänsä, kuinka satamaa tulisi kehittää, jotta se palvelisi Korsnäsiin suunnitellun merituulivoimapuiston tarpeita. 

Vattenfallin ja Kaskisten aiesopimus tarkoittaa, että osapuolet katsovat sataman rakenteita ja toimintoja merituulivoimarakentamisen näkökulmasta.

”Jaamme kokemuksiamme tämän kokoluokan hankkeen tarpeista ja etsimme sataman kehitysmahdollisuuksia. Voimme saattaa myös yhteen erilaisia toimijoita”, kertoo Vattenfallin projektijohtaja Klaus Nissen.

Klaus Nissen

Satama on toimintojen solmukohta

”Satama on erittäin tärkeä osa merituulivoimarakentamisen ketjua. Siksi otamme aktiivisen roolin kehityksen eteenpäin viejänä”, Nissen sanoo.

”Varmistamme alusten sujuvat liikennöintimahdollisuudet turbiinien asennuspaikalle ja takaisin maihin. Satamassa tarvitaan myös lastauskapasiteettia, lastin purku- ja uudelleenlastaustilaa sekä varastointitilaa samoin kuin asennustiloja. Satamaa tarvitaan myöhemmin myös turbiinien huolloissa.”

Samoin on selvitettävä, miten polttoaineet voidaan kuljettaa ja mihin niitä varastoidaan. Projektissa tarvitaan myös muun muassa sähköasentajia ja metallien työstökapasiteettia sekä majoitus- ja ruokailupalveluja.

Kolmesta viiteen vuoteen aikaa

Klaus Nissenin mukaan satamien riittävän palvelu- ja varustelutason luomiseen menee yleensä kolmesta viiteen vuoteen.

Ensi vaiheessa Vattenfall on mukana tunnistamassa sataman kehitystarpeita. Sen jälkeen sataman tehtävänä on löytää omat liiketoiminnalliset ratkaisunsa ja viedä ne toteutukseen suunnittelun, päätösten ja rahoitusratkaisujen kautta.

Satamat tuovat myönteisiä vaikutuksia aluetalouteen

Klaus Nissenin mukaan on tärkeää, että suomalainen merituulivoimapuisto voi käyttää suomalaisia satamia. Tällöin merituulivoimapuiston myönteiset talousvaikutukset jäävät täysimääräisesti Suomeen.

”Keskustelemme myös muiden satamien kanssa kehitystarpeista. Olisi hyvä, jos satamat kehittäisivät toimintojaan yhdessä. Yhteiskehittämisen myötä ne voisivat vahvistaa kilpailukykyään parhaiten”, näkee Nissen.

Korsnäsissa kohti lupavaiheita

Korsnäsin merituulivoimahanke jatkaa suunnitteluvaiheessa ja tähtää siihen, että luvitus olisi hyvässä mallissa jo vuonna 2027. Korsnäsin hankkeen parissa työskentelee kymmenkunta henkilöä Vattenfallin ja Metsähallituksen yhteisessä tiimissä.

”Meidät on yllättänyt iloisesti se, kuinka kiinnostuneita paikalliset asukkaat ovat hankkeen etenemisestä. Asukkaat ja myös potentiaaliset tavarantoimittajat seuraavat kehitystä tarkasti ja ovat aktiivisia suuntaamme”, sanoo Klaus Nissen.

Kaskisten satama nykyisellään

  • Vuosittainen rahtiliikenne noin 1,3 miljoonaa tonnia
  • Satama hakenut ympäristölupaa 400 000 tonnin laajennukselle
  • 8 metrin syvyinen ja 9 meripenikulman väylä
  • Soveltuvat laivakoot 1000 – 45 000 dwt
  • Kääntöpaikka 270 m (sisäinen), 350 m (ulkoinen)
  • Suurimpia asiakkaita Metsä Board ja Metsä Fibre