Julkaistu 12.1.2018

Terveysloma josta luontokin kiittää – hae nyt lammaspaimeneksi luontokohteeseen

Supersuosittujen Metsähallituksen lammaspaimenviikkojen ilmoittautuminen avataan taas. Miltä kuulostaisi viikko vuokramökissä kansallispuiston tai muun suojelualueen luonnonkauniissa maisemassa pienestä lammaslaumasta huolehtien? Lammaspaimenena pääset viettämään villantuoksuista terveyslomaa Suomen upeimmassa luonnossa. Haku käynnistyy huomenna tiistaina 16.1.2017 kello 12.

Lammaspaimenessa. Kuva: Jukka-Pekka Ronkainen.Hyötyvaikutus paimenille ja ympäröivälle luonnolle on ilmeinen monilla eri mittareilla. Viikko luonnon keskellä parantaa fyysistä ja henkistä terveyttä. Eläinten puuhien seuraaminen ja lampaiden rapsuttelu rentouttaa ja lievittää pahimmankin stressin. Viikko luonnossa ja eläinten kanssa parantaa vastustuskykyä. Henkilökohtaisen hyvän lisäksi paimenviikkoihin osallistuvat mahdollistavat historiallisten tilojen perinteisen luonnonhoidon ja samalla luonnon monimuotoisuuden lisäämisen.

Haku kesän 2018 lammaspaimeneksi avataan

Kesän 2018 lammaspaimenia etsitään jälleen. Haku paimeneksi alkaa tiistaina 16.1. klo 12:00 ja jatkuu seuraavaan tiistaihin 23.1. klo 12 asti osoitteessa www.luontoon.fi. Lammaspaimenet arvotaan halukkuutensa ilmoittaneiden joukosta helmikuun aikana. Ilmoittautumislomake avataan 16.1. klo 12 osoitteessa www.luontoon.fi. Lammas- ja lehmipaimenviikot ovat maksullisia. Maksuista saatavat tulot käytetään kohteiden ylläpitoon ja luonnonhoidon kustannuksiin.

Lammas- tai lehmipaimenviikolla paimen saa vuokralle viikoksi tilan upeiden maisemien keskeltä. Bonuksena saa mahdollisuuden rajattomaan eläinterapiaan rapsutuksia janoavien lampaiden ja hieman itsenäisempien lapinlehmien seurassa. Paimenten tehtäviin kuuluu vaihtaa eläimille raikas juomavesi, seurata eläinten yleiskuntoa ja siirtää ne syödyltä laidunlohkolta seuraavalle. Eläimet on hyvä myös laskea päivittäin, jotta mahdolliset karkulaiset saadaan kiinni. Tilan koosta riippuen paimen voi ottaa mukaan myös perheen tai ystävän paimenseurakseen.

Ilmoittaudu paimeneksi: https://link.webropolsurveys.com/S/CF27189325C7BE5F
(Linkki avataan 16.1.klo 12:00.)

Lisätietoja lammas- ja lehmipaimenviikoista sekä arvonnasta:
Erikoissuunnittelija Joel Heino
Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Metsähallituksen Luontopalvelut