Julkaistu 22.12.2022

Sallan kansallispuisto täyttää pian vuoden – ensimmäisenä vuonna Metsähallituksen Luontopalvelut kunnosti lähireittejä ja taukopaikkoja

Sallan kansallispuisto täyttää vuoden 1.1.2023. Ensimmäisenä vuonna Metsähallituksen Luontopalvelut on kunnostanut kansallispuiston lähireittejä ja niiden taukopaikkoja. Kesän ja syksyn aikana on valmistunut kaksi päivätupaa ja kolme laavua sekä kunnostukset kahdella lähireitillä.

Sallan kansallispuiston ensimmäinen vuosi on pitänyt sisällään useita työmaita. Käytännössä työt alkoivat vasta lumien sulettua kesällä 2022. Kunnostustyöt jatkuvat myös ensi vuonna, jotta palvelurakenteet saadaan vastaamaan kansallispuistotasoa.

– Tavoitteenamme on ollut, että Sallan upeasta luonnosta pääsisivät nauttimaan monenlaiset retkeilijät. Siksi olemme panostaneet myös helppokulkuisiin reitteihin. Näin luonto on saavutettavissa esimerkiksi lastenrattailla tai rollaattorilla, sanoo puistonjohtaja Hely Juntunen Metsähallituksen Luontopalveluista.

Metsähallituksen Luontopalvelut hoitaa ja kehittää kansallispuistoja. Sallan kansallispuisto on luonnonsuojelualue, josta löytyy ikimetsiä, soita ja jääkauden muovaamia harjuja ja kuruja. Retkeilyreittejä rakennetaan harkiten.

Uusittua retkeilijöille Sallan kansallispuistossa

• Kaippahanojan ja Kylmähetteen uudet päivätuvat. Päivätuvat sijaitsevat Pahakurun kierroksen (18 km) varrella.
  • Kaunisharjun ja Tunturilammen taukopaikkojen uusitut laavut. Lisäksi taukopaikoilla uusittiin käymälät, liiterit ja tulentekopaikat.
  • Remontoitu Taivaan tavoittelijan taival -reitti. Reitti kuljettaa retkeilijän Iso Pyhätunturin laelle, jonne kuljetaan nyt teräsportaita pitkin. Koiria ja muita lemmikkejä varten portaissa on puiset astinlaudat. Portaiden yläosassa on myös maisemalava, jossa voi istahtaa levähtämään ja ihailemaan avaraa tunturimaisemaa. Reitillä uusittiin myös pitkoksia ja pitkosten sekä portaiden välisiä osuuksia sorastettiin.
  • Helppokulkuisempi Kolmiloukkosen kierros. Kolmiloukkosen kierroksella sorastettiin noin 1,5 km pituinen osuus, jonka varrella on taukopaikka lammen rannassa.

– Suunnitteluvaiheessa toivoimme, että uudet rakenteet edustaisivat vastaavaa tyylisuuntaa kuin alueen modernit luonnonilmiöiden havainnointipaikat. Kansallispuiston tunnuslaji, metso, toistuu tupien ja laavujen seinissä, Juntunen kertoo.

Päivätuvat ja laavut on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Vihanto & Co Oy:n Manu Humppi.

Lumisessa metsässä kaksi avointa puista katosta vierekkäin ja kaksi niitä vastapäätä, katosten välissä kaksi tulisijaa, missä nuotiot palamassa.
Tunturilammen laavut Sallan kansallispuistossa. Kuva: Jukka Vesa.

Kansallispuiston ylläpito vaatii riittävän rahoituksen

Sallan kansallispuiston retkeilyrakenteita on uusittu vastaamaan kansallispuistotasoa eduskunnan myöntämän, Sallan kansallispuiston perustamiseen tarkoitetun rahoituksen turvin. Kansallispuiston hoito ja retkeilypalvelujen ylläpito vaatii kuitenkin riittävän vuosittaisen rahoituksen, jotta voidaan vastata kasvaviin käyntimääriin ja huolehtia kansallispuiston kestävyydestä.

Kasvava kävijämäärä tarkoittaa myös myönteisiä talous- ja työllisyysvaikutuksia. Valtion sijoittaman rahoituksen uskotaankin palautuvan moninkertaisesti paikallistalouteen.

– Ensi vuonna suunnitelmissa on muun muassa kunnostaa Pitkälammen laavu sekä rakentaa esteetön laavu Kolmiloukkoselle. Näillä taukopaikoilla uusitaan myös käymälät, ja uusi käymälä rakennetaan lisäksi Pohjoisrinteiden lähtöpaikalle. Pitkospuita uusitaan Pahakurun reitillä ja maastorappusia neljässä kohteessa. Kansallispuistossa parannetaan ja lisätään myös viitoitusta ja opasteita, Juntunen kertoo.

Lisätiedot:

Puistonjohtaja Hely Juntunen, hely.juntunen(at)metsa.fi, 0400 219 287