Julkaistu 14.2.2019

Monikäyttömetsien luontoarvot kiinnostavat – luontokohde-ehdotuksia kertynyt Etelä-Suomen alueelta jo yli 300

Projektipäällikkö Suvi Haapalehto toivoo karttakyselyn avulla löytyvän uusia arvoikkaita luontokohteita valtion mailta.

Metsähallitus kerää tietoja valtion metsissä ja vesillä liikkujilta. Maaliskuun 10. päivään saakka on kaikilla asiasta kiinnostuneilla mahdollisuus osallistua Etelä-Suomen alue-ekologisen verkoston päivitykseen ilmoittamalla valtion mailla havaitsemiaan arvokkaita luontokohteita ja muita havaintoja.

Kohteita voi ilmoittaa www.metsa.fi/vaikuta -verkkosivun karttapohjaisessa kyselyssä. Ehdotukset tarkistetaan, viedään paikkatietojärjestelmään ja aineistoa käytetään alue-ekologisen verkoston päivityksessä.

– Olemme saaneet ehdotuksia jo sadoilta ihmisiltä. Monet ovat ilmoittaneet useita kohteita. Yhteensä niitä onkin kertynyt jo yli 300, kertoo projektipäällikkö Suvi Haapalehto.

Vanhoja metsiä ja pienvesiä on tähän mennessä ehdotettu eniten

Jonkin verran on ehdotettu alue-ekologisessa verkostossa jo mukana olevia kohteita. Siitä ei ole Suvi Haapalehdon mukaan käytännössä haittaa, vaan se pikemminkin korostaa kohteen arvoa. Joitakin ehdotuksia on myös tehty valtion maiden ulkopuolelle.

– Mielenkiintoisia ovat muutamat ilmoitukset rehevistä kalkkivaikutteisista paikoista. Lähteiden lisäksi täällä on ilmoituksia kaakkurilammesta sekä kuukkelireviireistä, Suvi Haapalehto kertoo. Hanhisoita on kanalintupaikkojen lisäksi mainittu aika paljon. Ehdotuksia on tehty myös marjapaikoista. Reheviä soita on muutamia.

-Lieksan pohjoisosat ja lähes koko Nurmes, Ilomantsi, Valtimon länsipuoli, Parkanon seutu, Ähtäri, Varkaus-Sorsakoski, Sulkavan Lohilahti, Karstula, Keuruu, Pihtipudas ja Hämeenkangas ovat vielä niukasti edustettuina havaintojen osalta. Pielisen itäpuolellekin ehdotuksia odotellaan, toteaa projektipäällikkö Suvi Haapalehto.

– Kaiken kaikkiaan minua ilahduttavat nämä kohteiden tarkat sanalliset kuvaukset, samoin se, että ihmiset tunnistavat vanhan metsän piirteet, erijaksoisuuden, korpien lahopuuston ja kosteuden sekä paikoin jopa nuo kasvillisuudeltaan rehevät paikat, kehuu Haapalehto kyselyyn vastaajia. On hienoa, että monikäyttömetsien luontoarvot kiinnostavat ihmisiä”.

Metsähallitus Metsätalous Oy, projektipäällikkö Suvi Haapalehto p. 040 824 2943
Metsähallitus, Tiedottaja Keijo Kallunki p. 040 526 2184