Julkaistu 2.7.2020

Metsähallitus haastaa Nuuksion kävijät ilmoittamaan kansallispuiston laittomat tulipaikat

Laittomien tulipaikkojen ja huolimattoman tulen käsittelyn ongelmat ovat taas nousseet esiin kansallispuistoissa erityisen kuivan hellejakson jälkeen. Viimeksi metsää paloi Nuuksiossa 29.6. Metsähallitus haastaa retkeilijät heinäkuuksi hyvähenkisiin talkoisiin, joissa etsitään ja ilmoitellaan Retkikompassin kartalle kaikki kansallispuiston laittomat nuotiopaikat. Samalla kokeillaan Metsähallituksen testikäytössä olevaa sosiaalista karttapalvelua, Retkikompassia. Haaste muistuttaa retkietiketistä ja varmistaa turvallista ulkoilukesää.

Haasteessa Retkikompassiin merkitään kävijän löytämän laittoman tulipaikan sijainti. Laiton tulipaikka on esimerkiksi vääriin paikkoihin kasattu nuotiorinki tai maahan palanut mustunut kohta, jossa on tulenteon jäänteitä. Aiemman laittoman nuotion jäljet madaltavat seuraavan retkeilijän kynnystä tehdä uudet tulet samalle paikalle.

– Laittoman tulipaikan tunnistaa yksinkertaisimmin siitä, että sitä ei ole merkitty kartalle. Metsähallituksen rakentamilla tulipaikoilla on aina myös muita rakennelmia, kuten puuvaja ja kuivakäymälä. Lailliset tulipaikat voit tarkistaa esimerkiksi Retkikompassista, Retkikartasta ja Luontoon.fi -sivustolta, sanoo erikoissuunnittelija Joel Heino Metsähallituksesta.

Saatuaan Retkikompassin kautta laittoman tulipaikan sijaintitiedon Metsähallitus pääsee siivoamaan ja raivaamaan merkityt paikat. Retkeilijä voi itsekin siivota alueen, jos tulipaikka näyttää siltä, että alue siistiytyy helposti mm. kivenmurikat pois siirtämällä. Metsähallitus toivoo, että paikka joka tapauksessa merkitään Retkikompassiin ja merkintöihin voi laittaa, jos paikan on jo siivonnut.

– Suursiivouksen jälkeen toivomme, että retkeilyn pelisäännöt muistettaisiin paremmin ja lakia noudatettaisiin tarkemmin. Metsähallitus erätarkastajineen tulee jatkossakin kiertämään maastossa ja valvomaan lain noudattamista. Meillähän on ollut normaalin maastovalvonnan lisäksi tehostettuja Retkiratsia-valvontakampanjoita. Resurssimme eivät kuitenkaan nykyisellä riitä jatkuvaan, kattavaan valvontaan. Siksi toivomme tässä apua vastuullisilta retkeilijöiltä, Heino kertoo.

Vartioimatta ja kunnolla sammuttamatta jätetty nuotio kuuluu metsä- ja maastopalojen yleisimpiin syihin. Joskus lakia rikotaan tulenteon lisäksi myös katkomalla ja kaatamalla puita luonnonsuojelualueella. Hienot maisemat ja kalliomuodostumat pilaantuvat polton jäljiltä.

Haluatko osallistua? Toimi näin:

1. Ennakoi oma retki: Suunnittele reitti ja hyvät, ilman tulta valmistuvat eväät.
  2. Surffaa osoitteeseen www.retkikompassi.fi ja kirjaudu sisään. Kartalta näet jo sinne ilmoitetut tulipaikat.
  3. Nauti luonnosta ja ilmoittele havaintojasi kartalle. Laita karttamerkinnän sijainti huolellisesti oikealle paikalle. Julkaise mielellään myös kuva tulipaikasta.
  4. Retkikompassissa on kampanjan laittomia tulipaikkoja varten oma merkintäkategoriansa.

Retkikompassi yhdistää avoimen keskustelun avulla Metsähallituksen, retkikohteilla liikkujat ja alueen yrittäjät. Palvelu on karttapohjainen vuorovaikutuskanava, jossa voi esimerkiksi keskustella, kysyä, ehdottaa tai antaa palautetta retkikohteesta. Retkikompassi on suunniteltu mobiilikäyttöön, joten kommentoimaan pääsee suoraan vaikka taukopaikalla istuen. Toivomme Retkikompassin käyttäjiltä aktiivista palautteenantoa myös itse palvelun palautelomakkeelle, jotta voimme kehittää alustaa paremmaksi.

Lisätietoja

Lisätietoa kampanjasta: Erikoissuunnittelija Joel Heino, Metsähallitus, puh. 0206 39 4823, joel.heino@metsa.fi

Lisätietoa Retkikompassista: Teemu Joensuu, toimitusjohtaja, Zoneatlas Oy, puh. 050 373 9997, teemu.joensuu@zoneatlas.com