Julkaistu 16.3.2023

Vangit työssä luonnon hyväksi: Metsähallituksen ja Rikosseuraamuslaitoksen yhteistyö vahvistuu

Metsähallituksen ja Rikosseuraamuslaitoksen yhteistiedote

Metsähallituksen Luontopalvelut tarjoaa yhteistyössä Rikosseuraamuslaitoksen (RISE) kanssa kuntouttavaa työtoimintaa vangeille kansallispuistojen ja luonnonsuojelukohteiden hoitajina. Tämä avolaitosyhteistyö vahvistuu entisestään, kun Metsähallitus ja RISE ovat solmineet strategisen kumppanuussopimuksen.

– Metsähallituksen Luontopalveluille yhteistyö on hyvin tärkeää, sillä emme selviytyisi kaikkien kansallispuistojen hoito- ja kunnostustöistä ilman vankityön tuomaa apua. Samalla olemme hyvin sitoutunut yhteistyön kehittämiseen ja yhteiskuntavastuulliseen toimintaan, jossa lisätään vankien valmiuksia sijoittua yhteiskuntaan, sanoo luontopalvelujohtaja Henrik Jansson Metsähallituksesta.

Rakennuksen puukehikko, jonka päällä satulakatto. Ihmisiä katolla rakennustelineellä tekemässä katetta.
Vankityönä on tehty myös vaativampia rakennusprojekteja, kuvassa Nuuksioon rakennettu vankien sosiaalitila ja puuverstas. Kuva: Kai Takala, Metsähallitus.

Rikosseuraamuslaitos korostaa, että monipuoliset työkohteet kansallispuistoissa ja näihin liittyvissä tuotantotöissä lisäävät vankien kokemuksia onnistumisista ja osallisuudesta rikoksettomaan toimintaan.

– Rikosseuraamuslaitoksen vaikuttuvuustyön tavoitteiden kannalta yhteistyö Metsähallituksen kanssa on olennainen osa vangeille tarjottavissa olevan työtoiminnan järjestämisessä. Erityisesti avolaitostyössä yhteistyö Metsähallituksen kanssa on mahdollistanut vankiloille mielekkään ja monipuolisen työtoiminnan tarjoamisen. Metsähallituksen tarjoaman avolaitostyön toimintaympäristön vaikutukset yksittäisille vangeille ovat Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteiden ja arvojen kannalta merkittäviä, ja yhteistyön edistäminen on organisaatioille ensiarvioisen tärkeää, toteaa erityisasiantuntija Markku Kuikka Rikosseuraamuslaitoksesta.

Yhteistyötä yhdeksän vankilan kanssa

Vuonna 2023 yhteistyössä on mukana yhdeksän vankilaa: Huittisten, Käyrän, Keravan, Suomenlinnan, Ojoisten, Vilppulan, Vanajan, Jyväskylän ja Juuan vankilat. Apua luontokohteiden hoitoon saadaan 100 työvuoden verran. Töitä tehdään Metsähallituksen työnjohtajan johdolla retkeilypalveluiden ja luonnonhoidon parissa.

– Yhden vangin työjakso kestää muutamasta viikosta useisiin kuukausiin, jopa vuosiin. Työpäivään voi kuulua esimerkiksi pitkospuiden korjaamista tai uuden taukopaikan rakentamista sekä polttopuu- ja jätehuoltoa. Luonnonhoidon puolella työtehtävät ovat esimerkiksi vieraslajien poistoa tai puuston harvennusta perinnebiotoopeilta, kertoo kenttäpäällikkö Anssi Riihiaho Metsähallituksesta.

Metsähallituksen ja Rikosseuraamuslaitoksen välinen avolaitosyhteistyö alkoi nykymuodossaan 2000-luvun alussa. Metsähallitus vastaa teetettävän työn suunnittelusta, johtamisesta toiminnassaan sekä työnjohdosta, työtehtäviin opastamisessa ja näyttöihin osallistumisessa.

Metsähallitus, kenttäpäällikkö Anssi Riihiaho, puh. 040 5527516
Metsähallitus, luontopalvelujohtaja Henrik Jansson, puh. 0400 328759