Julkaistu 20.5.2021

Luonnon konserttisali Punkaharjulla elokuussa – pörriäisten kesä käynnistyy maataideteoksen ja Kimalaiskimara-ääniluontopolun rakentamisella

Savonlinnan taidelukion opiskelijat rakentavat kartanokimalaista esittävän maataideteoksen Suomen Metsämuseo Luston kentälle 20.–21.5.2021. Kuvataidelinjan opiskelijoista koostuva 13 henkilön työryhmä rakentaa ensin valtavan kimalaisteoksen luonnonmateriaaleista ja on lopuksi osa teosta, kun työ kuvataan ilmasta dronella. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan väitöskirjatutkija Nina Luostarinen ja Savonlinnan taidelukion lehtori Seija Tikka ohjaavat työryhmää paikan päällä.

– Ajatuksena on ikään kuin kokea muodonmuutoksesta tuttu metamorfoosi kimalaiseksi ja lisätä empatiaa pölyttäjiä kohtaan. Teos osoittaa yhdessä tekemisen merkityksen. Kimalaiset työskentelevät yhteisen päämäärän eteen, ja samalla tavalla meidän pienillä teoillamme on merkitystä, kun ponnistelemme yhteisen tavoitteen eteen. Perspektiiviä muuttamalla huomaamme ponnistelumme tulokset ympäristön hyväksi ja pölyttäjäkadon ehkäisemiseksi, Nina Luostarinen korostaa.

Kimalaiskimara kutsuu oppimaan kimalaisten elämästä ja evoluutiosta

Luston pihapiiriin rakentuu Kimalaiskimara-ääniluontopolku. Kimalaiskimara koostuu viidestä QR-koodirastista. Ääninauhoja voi kuunnella omalla älypuhelimella. Tarvitset puhelimeesi QR-koodilukijan, jonka voi ladata ilmaiseksi sovelluskaupoista. Äänitteiden kokonaiskesto on 24 minuuttia.

– Kimalaiset ovat tärkeitä pölyttäjiä, mutta harva meistä tietää, missä päin maailmaa kimalaiset ovat alun perin kehittyneet, miten ne aistivat maailmaa, miten kimalaiset viestivät ja oppivat toisiltaan tai millaista elämä kimalaisyhteiskunnassa on. Kimalaiskimaran kuuntelemalla selviää myös, oppiiko kimalainen pelaamaan jalkapalloa, ja mitä on täpinätanssi. Kimalaiskimara-ääninauhaseikkailulla yleisö pääsee tutustumaan näihin ja moniin muihin kimalaisten käyttäytymiseen ja evoluutioon liittyviin teemoihin, Projektikoordinaattori Anu Käppi Jyväskylän yliopistosta kertoo.

Kimalaiskimaran on tuottanut Evoluutiopajat-projekti Jyväskylän yliopistosta. Evoluutiopajat on Koneen Säätiön rahoituksella toimiva tiede- ja taidekasvatusprojekti, jonka päämääränä on kasvattaa ihmisten ymmärrystä evoluutiosta, sen aikajänteistä sekä luonnon monimuotoisuutta synnyttävistä ja ylläpitävistä mekanismeista.

Luonnon konserttisali juhlistaa Suomen luonnon päivää Punkaharjulla elokuussa

Maataideteos ja Kimalaiskimara-ääniluontopolku ovat lähtölaukaus pörriäisten kesään, joka huipentuu elokuussa. Luonnon konserttisali järjestetään Punkaharjulla Suomen luonnon päivänä 28.8.2021. Luonnon konserttisali on toiminnallinen ja elämyksellinen koko perheen ulkoilmatapahtuma, jossa luontotiede ja taide paiskaavat kättä.

Tapahtuman ytimessä on sankarilaji Bombus hypnorum eli kartanokimalainen.  Kartanokimalaiseen tutustuminen käynnistyy iltapäivän toiminnallisilla rasteilla. Kaikki huipentuu illan konserttiin, joka kertoo kimalaisen tarinan musiikin, valotaiteen ja tanssin keinoin.

Kosketinsoittaja ja jousisoittaja lavalla, taustalle heijastettu luontokuvaa.
Luonnon konserttisalin konsertin harjoitukset. Kuva: Joel Heino.

Metsähallituksen Luontopalvelut on lainannut taidetta ja luontotiedettä yhdistelevän tapahtumakonseptin Latviasta. Illan audiovisuaalisen taideteoksen toteuttaa taiteellinen tuotantoyhtiö Artlab kymmenpäisen taiteilijaryhmän kanssa. Uniikin, kartanokimalaisen elämänkaarta kuvaavan musiikkiteoksen ovat säveltäneet muusikot Ringa Manner ja Max Lilja. Elokuussa muusikot nähdään lavalla yhdessä kimalaiskuningattaren roolissa tanssivan Kaisa Niemen kanssa.  Niemi on myös luonut teoksen koreografian. Musiikkiteoksen ja samoin koko tapahtuman tietopohjan luomiseen ovat osallistuneet kimalaistutkija Olli Loukola Oulun yliopistosta sekä Metsähallituksen Luontopalvelujen suojelubiologit.

Luonnon konserttisalin järjestää Metsähallituksen Luontopalvelut, ja toteutuksessa on mukana suuri joukko kumppaneita. Tapahtumaillan audiovisuaalisen taideteoksen toteuttaa taiteellinen tuotantoyhtiö Artlab. Tapahtuman rahoittaa Koneen Säätiö. Luonnon konserttisali -tapahtuma järjestetään Kajaanissa 20.8.2021 ja Punkaharjulla 28.8.2021. Metsähallitus seuraa koronatilannetta ja alueviranomaisten ohjeistusta tapahtumajärjestämiseen. Tapahtuma järjestetään turvallisuus huomioiden.

Tiina Hakkarainen, viestintäpäällikkö, Metsähallitus,Luontopalvelut,  puh. 0206 39 5938 (valokuvia maataideteoksen rakentamisesta ja Punkaharjun ääniluontopolusta)

Nina Luostarinen, väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto puh. 0400 349 375 (maataideteos)

Anu Käppi, projektikoordinaattori, Evoluutiopajat, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto puh. 040 704 4864, anu.m.kappi@jyu.fi (Kimalaiskimara-äänipolku)

Carita Lindstedt-Kareksela, Evoluutiopajat-projektin johtaja, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto puh. 040 738 9690, carita.a.lindstedt@jyu.fi (Kimalaiskimara-äänipolku)