Julkaistu 6.10.2021

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten pärekattoja kuntoon Kolin kansallispuistossa

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Lakkalan tilan pärekattojen kunnostusurakka Kolin kansallispuistossa on valmisi. Tilan neljä piharakennusta saivat syksyn aikana uudet haapapärekatteet. Kattoja on uusittu eduskunnan Metsähallituksen Luontopalveluille myöntämällä tasokorotusrahalla. Pärekattojen uusimisesta vastasi Willatalli Restaurointi. Kunnostusurakoita on tehty pitkin syksyä myös muilla vuokratuvilla.

Niityn reunassa maalaamaton, vanha hirsirakennus, jonka kattomateriaali vaihdettu uuteen. Edessä telineet ja ihmisiä.
Kolin Lakkalan tilan vanhan navetan pärekattoa uusitaan 2021. Kuva: Pasi Ikonen.

Lakkalan tila on perustettu 1800-luvun alkuvuosikymmeninä. Tilan säilyneet rakennukset ovat pääsääntöisesti 1900-luvun alusta. Nykyisin Lakkala toimii vuokratupana ja kesäaikaan suosittuna lammaspaimenkohteena. Lakkalan pihapiiri sijaitsee Herajärven kierroksen varrella, joten uusia, vaaleuttaan hohtavia pärekattoja voi ihailla vaellusreissuilla.

– Pärekattojen tekeminen on harvinaistunut perinnetieto- ja taitolaji. Vielä alle 70 vuotta sitten päre oli yleinen rakennusten katemateriaali. Katot tehtiin tavallisesti talkoilla kylän tai tilojen omilla pärehöylillä, hyvin saatavilla olleesta hyvälaatuisesta haapa- tai havupuusta. Pärekatot yleistyivät Suomessa tiettävästi 1800-luvun puolivälissä ja niiden kultakausi päättyi 1950-luvulle. Nykyään osaavia tekijöitä alkaa olla harvassa. Taitavien tekijöiden löytäminen voi usein olla ensimmäinen haaste korjausrakentamisen kohteissa, jossa ensi sijassa vaalitaan alkuperäisyyttä, perinteisiä materiaaleja ja työtapoja. Metsähallituksen Luontopalvelujen hallinnassa on kulttuurihistoriallisia, päreillä katettuja kohteita kelpo määrä, kertoo rakennusperinnön erikoissuunnittelija Sini Saarilahti.

Kolminkertaisen pärekaton käyttöikä on tavallisesti 15–25 vuotta katon lappeen kaltevuudesta, rakennusten sijaintipaikasta, käytetystä puumateriaalista ja huoltotoimista riippuen. Pärekattojen uusiminen alkuperäisen kaltaisena säilyttää rakennuksille ominaisen ilmeen ja materiaalin, perinteistä rakentamistapaa unohtamatta.

– Kolin kansallispuistossa on syksyllä ollut käynnissä muitakin urakoita. Pärnälahden Kelomökin kunnostus valmistui juuri. Siellä uusittiin peltikatto sekä tupaan että varastoon, lisäksi ikkunoiden ja ovien yläpuolisia painumavaroja suurennettiin. Mäkränmajan hirsirungon korjaustyö laajeni myös ulkokatteeseen, siellä pelti vaihtuu rakennukselle paremmin soveltuvaksi kolmiorimahuovaksi. Seppälän pihapiirin ladon kattoremontti on puolivälissä, siellä päre vaihdetaan lautakatteeseen. Kolin kylällä sijaitsevan kirkon pysäköintialueen pieni laajennus on saatu valmiiksi. Muuten maastossa aletaan pikkuhiljaa odotella talven tuloa. Vuokratuvista Metsäpirtti, Lakkala, Seppälä ja Soikkeli menivät kiinni kuun vaihteessa. Pärnälahden kelomökki ja punainen tupa ovat retkeilijöiden vuokrattavissa vielä lokakuun ajan, suunnittelija Tarja Teppo sanoo.

Lisätietoja

Rakennusperinnön erikoissuunnittelija Sini Saarilahti, Metsähallitus, Luontopalvelut, puh. 020 639 4229
Suunnittelija Tarja Teppo, Metsähallitus, Luontopalvelut,  puh. 020 639 5746