Julkaistu 25.10.2022

Komion luonnonsuojelualueen ekologinen kaskinuotio tuottaa maanparannusainetta

Metsähallituksen Luontopalvelut ja Lopen kunta uudistavat Komion luonnonsuojelualueen palveluja yhteistyössä. Komionlampien telttailualueen palvelut ovat nykyään kaikille avoimia ja maksuttomia. Telttailualueelle rakennettiin ekologinen kaskinuotio, joka toimii tavallista nuotiota pienemmällä puumäärällä, jopa risuilla. Komion luonnonsuojelualueen esteettömät retkeilyrakenteet mahdollistavat retkeilyn yhä useammalle.

Komion luonnonsuojelualueen valoisalla mäntykankaalla sijaitseva Komionlampien telttailualue muutettiin tänä vuonna varausleirialueesta kaikille retkeilijöille avoimeksi maksuttomaksi telttailualueeksi.

Komionlampien uusi kaskinuotio, eli hiilettävä tulentekopaikka, pitää yllä hiillosta ja liekkiä samaan aikaan. Kaskinuotio toimii tavallista nuotiota pienemmällä puumäärällä, myös maahan pudonneilla risuilla ja oksilla. Kannen voi laittaa päälle, kun nuotiossa on vielä tulta. Seuraava tulen sytyttäjä saa helposti tulen tehtyä. Ekologisesta kaskinuotiosta saadaan hyvää maanparannusainetta, biohiiltä. Biohiili on hiilinielu, joka parantaa ravinteiden ja kosteuden sitoutumista maahan, edistää kasvien kasvamista sekä vähentää ravinteiden valumista vesistöihin ja pohjaveteen. Kaskinuotion käyttöohjeet opastavat retkeilijöitä nuotion oikeaoppiseen käyttöön.

– Suosittelemme majoittumista Komionlampien telttailualueella herkän Luutalammen alueen sijaan. Komionlammilla on uuden kaskinuotin lisäksi tulentekopaikka, kolme kuivakäymälää ja puuvaja. Juomavesi on tuotava mukana. Luutalammen alue on erinomainen päiväretkikohde, mutta majoittuminen herkällä suoalueella häiritsee kaakkurin pesintää ja aiheuttaa luonnon kulumista, kertoo alueen telttailumahdollisuuksista erikoissuunnittelija Titta Jylhänkangas Metsähallituksen Luontopalveluista.

Toinen Lopen leirialue lähellä Komion luonnonsuojelualuetta on Palolammin varausleirialue. Maksullinen leirialue sopii erityisesti isommille ryhmille, mutta sen voi varata myös perheen tai oman seurueen käyttöön. Leirialue on varattavissa 1.4.–31.10. hintaan 40 € / vrk. Leiriytymistilaa on 80 henkilölle. Alueella on keittokatos, tulentekopaikka, viisi kuivakäymälää ja puuvaja. Juomavesi on tuotava mukana. Ruoan valmistusta suunniteltaessa on huomioitava, että keittokatoksessa ei ole puuhellaa.

Komion luonnonsuojelualueen esteettömät retkeilyrakenteet

Esteetön käymälä sijaitsee Luutalammin pysäköintialueella esteettömien autopaikkojen vieressä.

Luutaharjun Samon vaativa esteetön reitti on noin 1 km pituinen murskepohjainen reitti. Ylä- ja alamäet tekevät reitistä vaativan, joten pyörällisen apuvälineen käyttäjä saattaa tarvita reitillä avustajaa. Kannattaa myös varmistaa, että apuvälineessä on maastoon sopivat pyörät. Pienipyöräisellä apuvälineellä liikkuminen voi olla haastavaa. Reitin varrella Luutalammilla on esteetön tulentekopaikka.

Lopen kunta rakennutti reitin syksyllä 2021 Uudenmaan ELY-keskuksen Lähivirkistysalueiden kunnostamisen ja kehittämisen hankkeeseen myöntämän rahoituksen avulla.

Komion luonnonsuojelualueen pääopastetaulun opasteet uusitaan ja kartat päivitetään vastaamaan uudistuksia syksyn 2022 aikana.

Lisätiedot

Erikoissuunnittelija Titta Jylhänkangas, Metsähallitus, Luontopalvelut: titta.jylhankangas@metsa.fi, puh. 040 672 5431

Suunnittelija Anne Halla-aho, Metsähallitus, Luontopalvelut: anne.halla-aho@metsa.fi, puh. 0400 549 644

Satu Suomalainen, Lopen kunta: satu.suomalainen@loppi.fi, 040 716 6235