Julkaistu 2.7.2020

Kestävät trendit tukevat Suomussalmen matkailua – Hossassa suuri tarve lisämajoitukselle

Erämaiseen luontoon, paikallishistoriaan ja muihin aitoihin elämyksiin perustuva matkailu kehittyy lupaavasti Suomussalmella. Kainuulaisessa 8 000:n asukkaan kunnassa iloitaan majoituspaikkojen määrän kasvusta.

Suomussalmen kunnanjohtaja Erno Heikkinen kertoo, että majoituspaikkoja oli kuluvan vuoden alussa 1422 eli 200 paikkaa enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuodepaikoista 583 sijoittuu Hossaan, ja lisää kaivattaisiin. – Meillä on hyvä vire päällä, Heikkinen toteaa. Kunnan matkailutoimistoon suuntautuneiden kyselyjen perusteella tarvetta olisi erityisesti hotellitasoiselle, ryhmämajoitukseen soveltuvalle, vähintään 50 asiakaspaikan uudelle yksikölle Hossassa.

Suotuisan kehityksen taustalla vaikuttaa se, että vuonna 2017 Hossan retkeilyalueesta tuli kansallispuisto. Kävijämäärät pomppasivat sataan tuhanteen ja ylikin. Sittemmin määrä on tasaantunut, mutta edelleen ollaan korkealla tasolla. Myös kesän 2020 kysyntä näyttää vahvalta. Majoitusta halutaan lisää, jottei siitä tulisi pullonkaulaa hyvin käynnistyneelle matkailubisnekselle. Heikkinen kertoo, että hiljattain valmistuneen asemakaavan tarjoamat investointikohteet sijaitsevat erinomaisilla paikoilla melkein kansallispuiston porteilla.

Paikallinen yrittäjä, KL Experience Oy:n Ari Juntunen kehuu sekä alueen erityislaatuisuutta että yrittämisen edellytyksiä. – Kristallinkirkkaat vesistöt ovat Hossan helmi. Jääkauden jättämissä suppalammissa näkösyvyys on jopa 15 metriä, joten retkeilijä pääsee seuraamaan kalojen elämää kuin akvaariossa. Kalastajille Hossa onkin syyhyttävän kiinnostava matkakohde.

Vähintään yhtä tärkeää Juntusen mielestä on kuitenkin se, että yrityksen viime vuosien investoinnit majoitukseen ja aktiviteettitarjontaa mahdollistavaan kalustoon ovat osoittautuneet kannattaviksi. Myös hän näkee Hossassa kasvumahdollisuuksia. Hyvästä yrittämisen ilmapiiristä kertoo se, että KL Experience tarjoaa yhteistyön kättä uusille tulijoille. – Keskustelemme mielellämme majoitusinvestointeja suunnittelevien tahojen kanssa yhteistyöstä toiminnan operatiivisessa harjoittamisessa. Laajamittaista kaluston kuljetus- ja huoltopalveluamme voisimme ulkoistaa uusina yrittäjinä saapuville, Juntunen sanoo.

Hossa on vauvasta vaariin -kansallispuisto. Hossassa pääsee liikkumaan lastenvaunujen kanssa ja rollaattorilla, ja tämä visio on ohjannut puiston kehittämistä sen perustamisesta lähtien. Esteettömiä reittejä on kolme, joista pisin kolme kilometriä pitkä. Kansallispuistossa pääsee kalastamaan esteettömästi viideltä laiturilta ja melomaan kahdelta. Melontalaitureiden määrä tuplaantuu kesän kuluessa. – Eikä kehitys tähän lopu, vaan samalla linjalla jatketaan myös tulevina vuosina, kunnanjohtaja Heikkinen lupaa.

Heikkinen näkee mahdollisuuksia kasvattaa työpaikkojen määrää Suomussalmella osaltaan juuri matkailun nousun myötä. Viimeisen kahden vuoden aikana kuntaan on perustettu kuusi uutta matkailuyritystä. Ohjelmapalveluyritysten palvelutarjonta on jo nyt aika kattava ja kirjo laajenee kaiken aikaa. Ohjattuja aktiviteetteja löytyy veneretkistä ja laivaristeilyistä aina hevosajeluihin, luontojoogaan ja suurpetojen kuvaamiseen. Innostus lintujen bongaamiseen ja kasvien tunnistamiseen ovat esimerkkejä nykyihmisen kaipuusta lähemmäksi luontoa.

Kainuu on hyvin lumivarmaa seutua. – Ympärivuotisen matkailun harjoittamiselle merkitsee todella paljon, että meillä on aidosti neljä vuodenaikaa. Ehkä saamme jotain etua myös siitä, että Kainuu sijaitsee Etelä-Suomesta katsottuna monta sataa kilometriä lähempänä kuin Lappi, Heikkinen arvelee ja toivottaa uudet toimijat tervetulleeksi Hossaan ja Suomussalmelle.

Lisätiedot

Lisätietoja investointimahdollisuuksista Suomussalmella: elinvoimajohtaja Jonne Maaninka, jonne.maaninka@suomussalmi.fi, 040 688 4480

Lisätietoja Hossan tonteista: kaavoitusinsinööri Jarkko Mähönen, Metsähallitus, jarkko.mahonen@metsa.fi, 040 540 6266