Julkaistu 16.3.2020

Retkeilyä kaikkein syrjäisemmillä seuduilla kannattaa ehkä välttää

Päivitetty 18.3.2020: Varaus- ja vuokratuvat suljetaan 21.3. Lisätietoa: www.luontoon.fi/koronavirusohjeet

Metsähallitus on suositellut ulkoilun ja retkeilyn välttämistä kaikkein ruuhkaisimmilla kohteilla. Yhtälailla on harkintaa käytettävä silloin, jos miettii lähtöä hyvin syrjäisille kohteille. Esimerkiksi Lapissa retkeilijöiden varaus-, vuokra- ja autiotupia on jopa kymmenien kilometrien päässä lähimmistä teistä. Avun saaminen huonojen yhteyksien päässä oleville tuville ja muille kaukaisille retkikohteille kestää hätätilanteessa tunteja ja huonoissa sääoloissa paljon pidempään, jopa päiviä.

Luontoon meneminen kannattaa koronavirusepidemian aikaan, mutta Metsähallitus kehottaa harkitsemaan vakavasti, lähteekö retkeilemään kauas maastoon. Vähentämällä vaativien maastopelastustehtävien riskiä, säästetään yhdessä pelastustoimen ja vapaaehtoisen pelastuspalvelun resursseja. On ymmärrettävää, että houkutus lähteä kauas väkijoukoista on nyt suuri. Silti on tärkeää säästää pelastustoimen ja vapaaehtoisen pelastuspalvelun resursseja retkeilemällä hyvin yhteyksien päässä ja lähiluonnossa.

Metsähallitus ei ole sulkenut autio- ja varaustupia. Niiden käyttöä, kuten syrjäisimmille reiteille lähtemistä on syytä kuitenkin harkita tarkoin. Taudit voivat levitä kymmenien henkilöiden tuvissa, ja avun saaminen kestää.
Luontoon.fi- ja Retkikartta.fi-verkkopalveluista voi etsiä sopivia retkeilykohteita.

Lisätietoa
Puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi, Metsähallitus, Luontopalvelut, puhelin 0400 125782

Luontoon.fi

Retkikartta.fi