Ihmisiä saniaista ja heinää kasvavalla niityllä, jonka reunoilla metsää. Ilmassa savua nuotioista.
Talkoolaiset ovat raivanneet laidunta avoimeksi Framnäsin perinneympäristössä Raaseporissa kesällä 2023 ja raivausjätettä poltetaan. Kuva: Meelis Linnamägi.

Toimintaa ja tuloksia

Rannikko-LIFE-hankkeen loppuwebinaari 11.3.2025

Tiedotteita

Luonnonhoitosuunnitelmia ja lajistokartoituksia: tutustu valmistuneisiin hankeaineistoihin

Hankkeessa kunnostettiin merkittäviä rannikon ja saariston elinympäristöjä kuten paahdealueita, rantaniittyjä, lehtoja ja hakamaita yli 1 600 hehtaaria. Alueita kunnostamalla on parannettu mm. apolloperhosen ja erakkokuoriaisen elinoloja sekä poistettu haitallista kurtturuusua. Hoidettavana on ollut Suomen rannikon luontoa Perämereltä Hangon saaristoon sekä Viron pohjoisrannikolla mm. Tallinnassa ja Lahemaan kansallispuistossa.

Kuinka kartoitetaan vedenalaista luontoa? Millaisia lajeja elää harjusaarilla, miksi elinympäristöverkostot ovat monille lajeille elintärkeitä ja kuinka kurtturuusua torjutaan?

Rannikko-LIFEn videosarjassa esitellään rannikon luontoa ja työtä sen hyväksi.

Hankkeen toiminta-aika oli 1.8.2018–31.3.2025.

Eheä verkosto auttaa luontoa selviämään

Rannikko-LIFE on parantanut rannikon ja saariston Natura 2000 -luonnonsuojelualueiden tilaa. Tavoitteena oli luoda toimiva elinympäristöjen verkosto. Kohteina ovat olleet etenkin rannikolle tyypilliset, avoimet ja puoliavoimet ympäristöt.

Kunnostimme ympäristöjä ja täydensimme verkostoa uusilla kohteilla. Kunnostaminen kasvattaa elinympäristöjen kokoa ja laatua sekä vähentää välimatkaa toisista. Esimerkiksi perhoselle täytyy löytyä riittävä määrä hyväkuntoisia ketolaikkuja muutaman kilometrin etäisyydeltä.

Verkoston kohentaminen on erityisen tärkeää juuri nyt ja jatkossa, kun ilmastonmuutoksen vaikutukset alkavat näkyä. Länsirannikon pohjois-eteläsuuntainen luonnonsuojelualueverkosto on Suomen niittyjen ydinaluetta. Eheä, pohjois-eteläsuuntainen ja hyväkuntoinen luontotyyppien verkosto auttaa lajistoa siirtymään uusille asuinalueille eteläisten käydessä liian kuumiksi tai kuiviksi.

Hoidettavien luontotyyppien verkostot ovat osin päällekkäisiä, ja sama laji voi tarvita elinkaarensa aikana monenlaisia elinympäristöjä. Tällaisia elinympäristömosaiikkeja vaativia lajeja ovat erityisesti monet hyönteiset, ja hankkeessa autoimmekin esimerkiksi kahta apolloperhoslajia.

Kuinka vedenalaista luontoa kartoitetaan? Entä millaisia lajeja elää harjusaarilla, miksi elinympäristöverkostot ovat monille lajeille elintärkeitä ja kuinka kurtturuusua torjutaan? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan Rannikko-LIFE-hankkeen videosarjassa, jossa esitellään rannikon luontoa ja työtä sen hyväksi.

Kaikki luontotyypit eivät vaadi hoitoa, ja suojelualueista 70–80 % jää kokonaan hoidon ulkopuolelle. Ensimmäisiin toimenpiteisiimme sisältyikin luonnonhoidon yleissuunnitelma, jossa kuvataan sekä hoitoverkosto että sen ulkopuolelle jäävät suot ja metsät. Yleissuunnitelma on ensimmäinen askel kustannustehokkaan hoidon kokonaisuudessa.

Saaristomeren hoito- ja käyttösuunnitelma uudistettiin yhdessä

Osana hanketta Metsähallitus laati uuden hoito- ja käyttösuunnitelman Saaristomeren luonnon ja virkistyskäytön kannalta keskeisille alueille, jotka koostuvat kansallispuistoon, tiettyihin luonnonsuojelualueisiin, Natura 2000 -alueisiin ja yksityisiin suojelualueisiin kuuluvista kokonaisuuksista.

Suunnitelman avulla on sovitettu yhteen ja ohjattu luonnonsuojelun, virkistyskäytön ja muun käytön tavoitteita ja tarpeita strategisella tasolla 10–15 vuoden ajanjaksolle.

Rahoitus ja kumppanit

Hankkeen budjetti oli 8,7 miljoonaa euroa, mistä Euroopan komission rahoitusosuus oli 60% eli 5,2 M€.

Hanketta koordinoi Metsähallitus, Luontopalvelut.

Kumppaneina olivat

Yhteystiedot

Projektipäällikkö Kimmo Kurkko
Metsähallitus, Luontopalvelut
puh. 0401628245
kimmo.kurkko@metsa.fi

Projektiasiantuntija Katja Sandgren
Metsähallitus, Luontopalvelut
puh. 0406248314
katja.sandgren@metsa.fi

Hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin LIFE-ohjelmasta. Aineiston sisältö heijastelee sen tekijöiden näkemyksiä, eikä Euroopan komissio tai CINEA ole vastuussa aineiston sisältämien tietojen käytöstä.

Päivitetty viimeksi 5.5.2025