Julkaistu 24.7.2020

Tulevat luonto-oppaat sukelsivat Lapin kansallispuistojen arkeen lapion, haravan ja reseptivihkon kanssa

Heinäkuun helteet ja rankkasateet ovat tulleet tutuksi Lapin eri kansallispuistoissa työskenteleville luontoalan oppaille. Heinäkuun lopussa valmistuvat opiskelijat erikoistuvat sertifioiduksi kansallispuisto-oppaiksi tutkintonsa ohessa. Luonto-oppaan työn perinteisempien tehtävien rinnalla uusi lisä on ollut Pallaksen Orava-Avenuelle sijoittuvan elämysreseptiikan tuottaminen.

11 tulevaa luontomatkailualan ammattilaista on imenyt koko laidallisen kansallispuistojen monenkirjavasta työarjesta kuluneen kesän aikana. Tulevat oppaat ovat työskennelleet ympäri Lappia Saariselältä Ylläkselle.

Opiskelijoiden on hyvä kurkata kansallispuiston kulissien taakse, Metsähallituksen Luontopalvelujen väen arkeen. Vaihtelevien työtehtävien tekeminen auttaa ymmärtämään laadukkaan retkeilypalvelutuotannon takaavaa työtä”, kertoo kouluttaja Mikael Heikkilä Ammattiopisto Lappiasta.

Lapioiva turvaliivit päällä ja lippis päässä lapioi soraa tunturimaisemassa.
Kivituhkan levittämistä sääskien seassa Äkässaivolla. Kuva Henri Arponen.

Kansallispuisto-oppaiden työhön sisältyi esimerkiksi Pyhä–Luoston ja Pallas–Yllästunturin kansallispuistoissa aimo annos reittien ja oppaiden parantamista sekä taukopaikkojen, tupien ja laavujen, huoltoa. Kansallispuistojen viitoitusta on uusittu ja reittejä on sorastettu kestävyyden edistämiseksi vilkkaimmilla kohteilla. Pallaksella puisto-oppaat tekivät myös alueen riistakolmiolaskentoja.

“Osa oppaista on saanut niittää ja haravoida Puolitaipaleen vanhan metsänvartijatilan perinnebiotooppia, hoitaen sitä luontovalvojamme ohjauksessa. Vuotuinen niitto on tarpeen kohteen pitämiseksi mahdollisimman alkuperäisessä tilassaan”, kertoo kenttäharjoittelua koordinoiva puistomestari Tuija Makkonen.

Kansallispuisto-opaskoulutus käynnistyi pilottikoulutuksena vuonna 2013. Siitä lähtien yli sata kansallispuisto-opasta on saatu perehdytettyä kansallispuiston toimintaympäristön erityispiirteisiin.

Tämä on ollut mahdollista integroimalla kansallispuisto-opaskoulutus osaksi ammatillista luonto- ja eräoppaan ammattitutkintoa. Ammattiopisto Lappian ja Metsähallituksen Luontopalvelujen yhteistyössä toteutettu koulutus on laajentunut myös Pyhä–Luoston sekä Urho Kekkosen kansallispuistoihin. Pallas–Yllästunturilla on nyt 83, Pyhä–Luostolla 20 ja Urho Kekkosen kansallispuistossa kuusi kansallispuisto-opastukseen erikoistunutta opasta.

Nauravainen retkeilijä tunturimaisemassa rinkka selässä.
Pallas-Yllästunturin kansallispuiston sertifioitu opas numero 78. Kuva: Hanna-Mari Korva.

Oppaan työssä opastaminen kuuluu perustehtäviin, uutta oppaille oli sen sijaan luontopolulle sijoittuvan elämysreseptiikan kirjoittaminen ja sen testaus. Pallaksen Orava-avenuen avustettavasti esteetöntä reittiä voi kulkea nyt myös oppaiden laatiman voimaantumisreseptin avulla.

“Arjen kiire voi seurata mukana luontoon, Joskus ihminen voi tarvita neuvoja siihen, miten luontoa voi pysähtyä aistimaan syvemmin”, kertoo elämysreseptiä ryhmässä suunnitellut opiskelija Hanna-Mari Korva.

Reseptin saa pyydettäessä Pallastunturin luontokeskukselta.

Puistomestari Tuija Makkonen, Metsähallituksen Luontopalvelut, tuija.makkonen@metsa.fi, puh. 040 5796750

Erikoissuunnittelija Ritva Saarensalmi, Metsähallituksen Luontopalvelut, ritva.saarensalmi@metsa.fi, puh. 040 357 2553

Puistonjohtaja Pekka Sulkava, Metsäahallituksen Luontopalvelut, pekka.sulkava@metsa.fi, puh. 0400 815 660

Kouluttaja Mikael Heikkilä, Ammattiopisto Lappia, mikael.heikkila@lappia.fi, puh. 050 310 9316