Julkaistu 23.7.2020

Oulangalla rappusrallia retkeilijöillä ja työmiehillä

Oulangan kansallispuistossa, kuten monissa muissakin Suomen retkeilykohteissa, riittää kävijöitä tänä kesänä. Erityisesti retkeilijöiden kestosuosikki Pieni Karhunkierros on pullistellut kävijämääristä. Samaan aikaan Metsähallituksen Luontopalvelujen työmiehet uusivat kansallispuiston alueella monia portaita ja pitkoksia.

Oulangan kansallispuistossa kivutaan jälleen monta askelmaa uusia rappuja pitkin. Tänä kesänä Metsähallituksen Luontopalvelujen työmiehet ovat jo saaneet valmiiksi muun muassa Jyrävän portaat. Sekä Karhunkierroksen että Pienen Karhunkierroksen varrella sijaitseva Jyrävän reittipätkä on kovassa käytössä tänä kesänä. Samoin Hautavuoman portaat on uusittu. Jyrävän könkään lähellä sijaitsevalle Siilastuvan taukopaikalle saadaan uusi polttopuusuoja.
Myös Konttaisen pohjoispuolen portaat on kunnostettu.

Pieni Karhunkierros on pakattu täyteen retkeilijöistä

Tällä hetkellä maastotyöt keskittyvät Oulangan kansallispuiston pohjoisosiin. Kanjonin kurkkaus -reitin varrella uusitaan useampia portaita ja pitkoksia. Karhunkierroksen pohjoispäässä, pian Hautajärven lähtöpisteen jälkeen, uusitaan pitkä pätkä pitkoksia.

Oulangan retkeilyrakenteita kunnostetaan eduskunnan myöntämillä tulevaisuusinvestointivaroilla.

Kaksi retkeilijää seisoo kalliojyrkänteen päällä tasanteella. Toinen kiikaroi kanjoniin. Taustalla vesistö.
Oulangan kansallispuiston päiväreitti Kanjonin kurkkauksella on rauhallisempaa. Kuva: Sini Salmirinne.

Erityisesti retkeilijöiden kestosuosikki Pieni Karhunkierros on pullistellut kävijöistä tänä kesänä. Juuman lähtöpisteelle pyrkivät ovat useana päivänä joutuneet seisomaan autojonossa ja parkkeeraamaan tien poskeen jopa parin kilometrin päähän parkkipaikasta. Metsähallituksen Luontopalvelujen huoltomiehet kamppailevat puolestaan pysyäkseen huoltotöissä ruuhkien mukana.
“Retkeilijöiden määrä on näkynyt maastossa hieman lisääntyneenä roskaamisena. Mutta kävijämäärään nähden voi todeta, että ihmiset retkeilevät Oulangalla aika siististi. Retkietiketti on selvästi sisäistetty”, kiittelee huoltomies Marko Niemelä Metsähallituksen Luontopalveluista.

Työtä huoltoväellä silti riittää, sillä esimerkiksi Juuman ekopisteestä tulee noin 1000 litraa sekajätettä viikossa. Vielä enemmän jalka- ja käsityötä vaativat ympäri kansallispuistoa sijaitsevat huussit, joita on täytynyt tyhjentää normaalia ripeämpää tahtia.

Oulangan asiakaspalvelu kannustaa retkeilijöitä hyödyntämään pohjoisen pitkää valoisanaikaa ja ajoittamaan retkelle lähtö joko aikaiseen aamuun tai myöhempään iltapäivään. Tuolloin voi onnistua välttämään Pienen Karhunkierroksen pahimman päiväruuhkan. Hyvä vaihtoehto on myös valita kestosuosikin sijaan joku muu Kuusamon komeista retkikohteista.
“Esimerkiksi Kuusamon eteläpuolen Iivaara ja Näränkä ovat varmasti rauhallisempia ja edelleen maisemiltaan komeita retkikohteita”, vinkkaa Emmi Virsula Oulangan luontokeskukselta.

Asiakasneuvoja Emmi Virsula, Metsähallituksen Luontopalvelut, emmi.virsula@metsa.fi; puh. 040 1448276
Aluejohtaja Pirkko Siikamäki, Metsähallituksen Luontopalvelut, pirkko.siikamaki@metsa.fi; puh. 040 8275457

Lue lisää retkikohteista