Julkaistu 18.4.2023

Koloveden ja Linnansaaren kansallispuistojen päivitettyjä hoito- ja käyttösuunnitelmia esitellään yleisölle 2.5.2023

Metsähallituksen Luontopalvelut päivittää parhaillaan Koloveden ja Linnansaaren kansallispuistojen hoito- ja käyttösuunnitelmia. Nyt suunnitelmien päivitettyihin linjauksiin on mahdollista tutustua erityisesti paikallisille asukkaille ja mökkiläisille suunnatussa avoimessa keskustelutilaisuudessa Savonlinnan Riihisaaressa 2.5.2023.

Hoito- ja käyttösuunnitelmissa sovitetaan yhteen alueen luonnon- ja kulttuuriperinnönsuojelua, virkistyskäyttöä sekä erilaisten käyttäjä- ja sidosryhmien tarpeita seuraavien 10-15 vuoden ajalle. Suunnitelmia on työstetty tämän ja viime vuoden aikana yhteistyössä paikallisista toimijoista muodostuvan yhteistyöryhmän kanssa. Viime kesänä oli kaikille avoinna karttapohjainen kysely, jolla pyrittiin kartoittamaan käyttäjäkokemuksia ja kansallispuistoon liittyviä toiveita laajemmin.

– Koloveden ja Linnansaaren kansallispuistojen hoito- ja käyttösuunnitelmat alkavat valmistua, ja kuulemme mielellämme vielä paikallisten näkökulmia suunnitelmien sisältöihin ennen varsinaista lausuntokierrosta touko-kesäkuussa, maankäytön asiantuntija Meeri Koivuniemi Metsähallituksesta kertoo.

Kaikille avoin yleisötilaisuus järjestetään tiistaina 2.5.2023 Savonlinnassa, Riihisaaren Korkeassa salissa kello 17–19.  Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Suunnitelmaluonnokset valmistuvat kesään mennessä ja loppukesästä käsitellään lausuntokierroksen synnyttävät muutokset, ennen suunnitelmien hyväksyntää. Hoito- ja käyttösuunnitelmat päivitetään osana EU-rahoitteista Yhteinen saimaannorppamme-LIFE -hanketta.

Maankäytön asiantuntija Meeri Koivuniemi, Metsähallitus, Järvi-Suomen Luontopalvelut:  puh. 0206394158, meeri.koivuniemi(at)metsa.fi
Koloveden kansallispuiston hoidon ja käytön suunnittelu
Linnansaaren kansallispuiston hoidon ja käytön suunnittelu

Yhteinen saimaannorppamme LIFE-hanke