Julkaistu 28.4.2023

Uutta rakennetaan ja vanhaa puretaan Kuhmossa kesällä 2023

Päivitetty linkillä tiedotteeseen “Metsähallituksen Luontopalvelut ja Kuhmon kaupunki tarkastelevat hyvässä yhteistyössä luontokeskus Petolan tulevaisuutta” (4.5.2023).

Kuhmossa on luvassa vilkas heinäkuu ja luontokeskus Petolan ovet ovat myös auki kesällä neljä viikkoa. Hilpeässä Heinäkuussa Petolassa tutustutaan Suomen suurpetoihin perheen pienimpien kanssa. Levävaaran erämaatilan kunnostustyöt ovat valmistuneet ja Suomen luonnon päivänä siellä pidetään kaikille avoimien ovien päivä. Jämäsvaaraan tulee uusi polkulinjaus, joka mahdollistaa 14 kilometrin vaelluksen rengasreitillä. Pitkospuita uusitaan niin Jämäsvaarassa ja Elimyssalossa. Lisäksi Syväjärvi ja Korpitaival -vaellusreitti saavat kesän aikana uudet maasto-opasteet.

Tulevana kesänä luontokeskus Petola Kuhmossa on avoinna 4.–29.7.2023 aina tiistaista lauantaihin. Muina aikoina Petolan asiakasneuvonnassa palvellaan puhelimitse 040 825 6060 ja sähköpostitse petola@metsa.fi arkisin kello 10.00–16.00 esimerkiksi retkeilyneuvonnan sekä kalastus-, metsästys- ja uralupien suhteen. Luontokeskus Petolaa ylläpitää Metsähallituksen Luontopalvelut.

Luontokeskus Petolan kävijämäärät ovat pienet, noin 6 000 kävijää vuodessa, minkä vuoksi tiukkenevassa taloudellisessa tilanteessa tarkastelemme luontokeskuksen toimintaa kriittisesti. Metsähallituksen Luontopalvelujen omistuksessa ovat tällä hetkellä Tönölän kaikki kiinteistöt: luontokeskus Petola, kaksi toimistorakennusta ja majoitustiloja, joista on tarkoitus luopua kokonaisuudessaan valtion kiinteistöstrategian mukaisesti. Kiinteistöjen hallinta ei ole Luontopalvelujen ydintoimintaa, joten rakennusten myyminen on yksi mahdollinen vaihtoehto. Rakennuksista on teetetty kuntotarkastukset ja hinta-arviot ovat parhaillaan tekeillä. Samalla selvitämme mahdollisuuksia jatkaa luontokeskus Petolan toimintaa esimerkiksi yrittäjäyhteistyönä.

Rakennuksen sisätila, etualalla suuri puinen karhuveistos, takana asiointiski ja kahvilatila.
Kuhmon luontokeskus Petola. Kuva: Juha Pääkkönen.

Parhaillaan Luontopalvelujen asiakasneuvontaa uudistetaan digitaalisten mahdollisuuksien kautta ja valtakunnallisesti testataan parhaillaan muun muassa chat-palvelua verkkosivuillamme www.luontoon.fi.

Esimerkiksi Kainuussa retkeilymahdollisuuksia on laajalla alueella ja digitaalisuus mahdollistaa entistä saavutettavamman asiakasneuvonnan, tietoa haetaan yhä enemmän digitaalisista palveluista perinteisten asiakaspalvelupisteiden sijaan. Verkkosivuiltamme löydät lisätietoja niin luontokeskus Petolasta kuin kaikista muistakin kohteistamme koko maassa liittyen muun muassa retkeilyreitteihin ja -turvallisuuteen.

Luontopalvelut mukana Hilpeässä Heinäkuussa ja järjestää avoimien ovien päivän Levävaaraan

Luontokeskus Petola osallistuu tänäkin kesänä Kuhmon Hilpeään Heinäkuuhun. Hilpeässä Heinäkuussa perheen pienimmät pääsevät tutustumaan maamme neljään suurpetoon Petolassa. Petojen elämään tutustutaan tutkien, leikkien ja askarrellen heinäkuun keskiviikkoina kello 10–11.

Elimyssalon Levävaaran tila on kunnostettu viime vuosien aikana ja kunnostustyöt valmistuivat kesällä 2022. Järjestämme avoimien ovien päivän Levävaaran erämaatilalle Suomen luonnon päivänä lauantaina 26.8.2023.

Paikan päällä pääsee tutustumaan Levävaaran pihaan sekä taloon, lisätietoja paikasta osoitteessa www.luontoon.fi/levavaara.

Suomen luonnon päivänä juhlistetaan myös virallisesti Korpitaival-vaellusreitin avajaisia.

Uusi polkulinjaus Jämäsvaaraan, uusia pitkospuita, perushuoltotyötä sekä opasteiden uusimista

Jämäsvaaran virkistysmetsään tulee ensi kesänä uusi polkulinjaus. Polkulinjaus kiertää Hepovaaran kautta Särkivaaralle ja muodostaa jo olemassa olevan reitin kanssa noin 14 kilometriä pitkän rengasreitin. Kunnostamme reitin varrella olevat pitkospuut sekä joihinkin kohtiin rakennutamme uusia. Kunnostustyöt eivät vaikuta Kainuun Rastiviikko -tapahtumaan. Uusi polku on käytössä loppukesästä.

Jämäsvaaran lisäksi uusimme pitkospuita Elimyssalolla Levävaaran ja Latvavaaran tilojen välillä. Pitkostustöiden lisäksi Kuhmon retkeilykohteissa tehdään perushuoltotöitä. Olemme tehneet tulipuuhuoltoa kevään aikana useilla eri kohteilla. Lisäksi veimme keväällä maastosta pois uusien rakenteiden alta purettuja rakenteita muun muassa Hiidenportissa pitkospuita, Papinsalmen vanha silta sekä Siltakosken laavun rakenteet. Ajoimme uudet pitkospuumateriaalit maastoon keväällä ja kesänaikana urakoitsijat rakentavat uudet pitkospuut. Kuusamonkylän vanha vesimylly sekä kalustovaja ovat saaneet kevään aikana uudet pärekatot. Pärekatot tehtiin yhteistyössä kuhmolaisen Luottopuu Oy:n kanssa.

Kesän aikana myös uusimme alueopasteet Syväjärvelle ja asennamme opasteet uusitulle Korpitaival-vaellusreitille. Korpitaipaleen lähtöpisteelle Ryönänkankaalla rakennutamme pysäköintialueen. Teerisuo-Lososuon soidensuojelualueelle saatujen niin sanottujen joululahjarahojen ansiosta aloitamme alueella palveluvarustuksen kunnostustöiden suunnittelun. Työt pyrimme toteuttamaan vuonna 2024.

Lisätiedot:

Kuhmon Luontokeskus Petola
Lentiirantie 342 A, Kuhmo
petola@metsa.fi
www.luontoon.fi/kuhmonluontokeskus

Aluejohtaja Pirkko Siikamäki, Metsähallitus, Luontopalvelut: pirkko.siikamaki@metsa.fi, puh. 040 827 5457

Kenttämestari Hannu Haverinen, Metsähallitus, Luontopalvelut: hannu.haverinen@metsa.fi, puh. 040 021 8221