Julkaistu 3.12.2020

Satamia kunnostettiin ja palveluja parannettiin Saaristomeren, Selkämeren ja Tammisaaren kansallispuistoissa yhteistyöhankkeen avulla

Satamissa mm. lisättiin venepaikkojen määrää sekä rakennettiin ja kunnostettiin kävijöitä palvelevia tiloja. Metsähallitus kehitti palveluja yhdessä satamayrittäjien kanssa. Sustainable Gateways -hankkeen tavoitteena oli kehittää pienvenesatamia rannikkoseudun saarien kansallispuistoissa Suomessa sekä luonnonsuojelualueilla Ruotsissa.

Kunnostettavat satamat olivat Katanpää Selkämeren kansallispuistossa, Bödö ja Örö Saaristomeren kansallispuistossa ja Jussarö Tammisaaren saariston kansallispuistossa sekä Utö, Nåttarö ja Grinda Ruotsissa, Tukholman saaristossa.

– Palvelujen parantaminen satamissa on tärkeää ja lisää myös luonnon kestokykyä, kun kävijöitä ohjataan keskitetysti paikkoihin, missä on hyvät palvelut. Rajan ylittävä yhteistyö Ruotsin kanssa (Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län) on ollut hedelmällistä, koska molemmissa maissa on samankaltaisia kohteita ja kohteen hoitajilla on samanlaisia haasteita, sanoo Sanna-Kaisa Juvonen, Sustainable Gateways -hankkeen projektipäällikkö Metsähallituksesta.

Uusia laitureita ja palvelurakennuksia

Katanpään linnakesaaren satamaa Selkämeren kansallispuistossa laajennettiin asentamalla 48 metrin laituri, jonka ansiosta saatiin 30 venepaikkaa lisää. Myös pienempi kymmenmetrinen laituri rakennettiin. Kävijöille tehtiin palvelurakennus, jossa on suihkut ja WC-tilat. Palvelurakennuksen yhteyteen tehtiin astioiden pesupaikka ja rakennuksen seinään asennettiin defibrillaattori. Iso työkokonaisuus oli sataman sähköverkon uusiminen. Lisäksi tarkastettiin ja korjattiin vanhempien laitureiden kiinnitykset ja uusittiin saaren maasto-opasteet.

Jussarön satamaan Tammisaaren saariston kansallispuistossa tehtiin uusi laituri, jossa on aallonmurtajaominaisuus. Laituri toi 25 uutta venepaikkaa ja isommille veneille mahdollisuuden kiinnittyä laituriin, erityisesti hankalissa tuuliolosuhteissa. Makean veden saanti on varmistettu uuden vesikoneen hankinnan ja vanhan vesikoneen huollon myötä. Sähköverkko on myös uusittu. Lisäksi saunakävijät saivat uuden uimalaiturin ja uusi kuivakäymälä tehtiin satama-alueelle. Satamaan asennettiin myös defibrillaattori ja maasto-opasteet uusittiin.

Pitkä laituri,jossa 30 venepaikkaa. taustalla runsasta puustoa kasvava saari ja merta
Jussarön saaren uusi laituri Tammisaaren saariston kansallispuistossa. Kuva: Hans-Erik Nyman.

Bodön satamaan Saaristomeren kansallispuistossa rakennettiin uusi palvelurakennus, jossa kävijöitä palvelee sataman vastaanotto, satamakauppa ja sauna sekä lähellä myös kuivakäymälä. Myös tänne asennettiin 48 metriä pitkä laituri, joka lisäsi satamaan 30 venepaikkaa. Laiturissa on sähköt, valot ja turvavarustus. Lisäksi toinen laituri asennettiin isomman laiturin yhteyteen. Satama sai valaistuksen sekä seitsemän uutta poijua, viidentoista aiemman poijun kiinnitykset tarkastettiin ja korjattiinDefibrillaattori asennetaan ensi keväänä satama-alueelle.

Örön satamassa on uusi palvelurakennus, josta kävijä löytää sataman vastaanoton ja tietopisteen ja satamakaupan. Uusi laiturin mahdollistaa isompien alusten kiinnittymisen. Kymmenen uutta poijua asennettiin satamaan lisäämään pienempien veneiden paikkamäärää ja yksi vanhempi laituri sähköistettiin. Örön vesilaitos uusittiin myös, laitos tehtiin saaren käyttövettä varten.

Suurin osa kunnostuksesta tehtiin Sustainable Gateways -hankkeen rahoituksella. Örön vesilaitoksen uusiminen, Bodön pienempi laituri ja satamavalaistus tehtiin valtion lisätalousarviosta myönnetyin varoin.

Sustainable Gateways -hankkeen vetäjänä ja toteuttajana toimi Metsähallituksen Luontopalvelut, hankekumppaneita olivat Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län Ruotsista ja Turun yliopisto Suomesta. Hanke oli osa Euroopan unionin Interreg Central Baltic -ohjelmaa. Rahoitus tuli Euroopan unionilta ohjelman kautta ja Varsinais-Suomen liitolta. Vuosina 2018–2020 toimineen hankkeen kokonaiskustannusarvio oli 1 730 000 euroa.

Projektipäällikkö Sanna-Kaisa Juvonen, Metsähallitus, Luontopalvelut, puh. 040 7743933, sanna-kaisa.juvonen@metsa.fi