Julkaistu 27.9.2022

Saimaannorppa hukkui kalaverkkoon Savonlinnassa

Metsähallitukselle on tänään tullut ilmoitus kalaverkkoon kuolleesta saimaannorpasta Pihlajavedellä Savonlinnassa. Verkko oli noin 10 metrin syvyydessä, molemmista päistä ankkuroitu kuhaverkko, jonka solmuväli oli 50 mm ja langan paksuus 0,17 mm. Kalastaja ilmoitti asiasta Metsähallitukselle.

Kyseessä oli todennäköisesti tänä keväänä syntynyt kuutti, mutta se tipahti verkkoa nostettaessa takaisin veteen ja vajosi pohjaan.  Yksilön tarkempi tutkiminen ei ole tällä hetkellä mahdollista.

Kuolleista ja vahingoittuneista norpista tulee ilmoittaa Metsähallitukselle

Kuolleista ja vahingoittuneista saimaannorpista pyydetään ilmoittamaan viipymättä Metsähallitukselle puhelimitse numeroon 0206 39 5000. Mikäli kuollut norppa löytyy vedestä, täytyy varmistaa, etteivät aallot vie sitä mennessään.

Kalastuslain 62 pykälän mukaisesti hylkeen jäämisestä pyydykseen on pyydyksen haltijan viipymättä ilmoitettava Luonnonvarakeskukselle. Pyydykseen jääneestä saimaannorpasta tulisi ilmoittaa suoraan saimaannorpan suojelusta vastaavalle Metsähallitukselle, joka välittää ilmoituksen Luonnonvarakeskukselle.