Julkaistu 30.6.2021

Perämeren kansallispuisto kurottaa kohti seuraavia kehitysaskelia

Metsähallituksen johto sekä Tornion kaupungin johto tekivät yhteisen juhlaretken kansallispuistoon 1.7. Perämeren pohjoisimmassa perukassa, Kemin ja Tornion ulkosaaristossa, sijaitseva Perämeren kansallispuisto täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Tornion kaupunki puolestaan juhlii komeita 400-vuotissyntymäpäiviä. Metsähallitus ja alueen toimijat pitävät kansallispuiston tulevaisuuden mahdollisuuksia kiinnostavina niin alueellisesti kuin kansainvälisesti.

Perämeren kansallispuisto muuttuu hetki hetkeltä: maankohoamisrannikolla maa kohoaa noin 9 millimetriä vuodessa paljasten jatkuvasti merestä uusia kareja ja luotoja, joille kasvillisuus vähitellen leviää. Kansallispuiston 30-vuotisen taipaleen aikana moni muukin asia on muuttunut.

– Kansallispuiston luontoa ja kulttuuriperintöä on avattu kävijöille rakentamalla Pensaskariin satama ja kunnostamalla vanha venevaja pienimuotoiseksi museoksi. Kävijöille on avautunut uusia yöpymismahdollisuuksia kansallispuiston kalastajatuvissa, ynnää kehitystä luontopalvelujohtaja Henrik Jansson Metsähallituksesta.

Retkeilypalvelujen parantamisen lisäksi Metsähallituksen Luontopalvelut on hoitanut saarten perinneympäristöjä. Ruijanesikon kirjomat merenrantaniityt ovat hieno esimerkki perinteisen karjanhoidon ja maankohoamisen luomasta uniikista rannikkoluonnosta. Kansallispuisto on monelle elinympäristönsä puolesta krantulle Itämeren meri- ja rannikkolajille viimeinen suojapaikka ilmastonmuutoksen ja rannikon maankäyttöpaineiden puristuksessa.

Kansallispuiston saavutettavuus on viime vuosina parantunut huomattavasti, kun alueen kaupalliset toimijat ovat alkaneet liikennöidä kansallispuistoon. Tämä näkyy Metsähallituksen kävijätutkimuksessa: yhä useampi kävijä on ensikertalainen ja muualta kuin alueelta kotoisin. Tulevaisuuden tavoitteena häämöttää tiiviimpi yhteistyö Haaparannan saariston kansallispuiston kanssa etenkin asiakasviestinnän ja kävijöiden palvelujen osalta.

– Perämeren kansallispuiston matkailualueella Metsähallitus ja paikalliset toimijat kehittävät kestävää luontomatkailua yhdessä. Tämä varmistaa yhtä aikaa luontoarvojen säilymisen ja lisäarvon luomisen paikkallistalouteen, toteaa Metsähallituksen toimitusjohtaja Juha Niemelä.

Yksi paikallinen kumppani palkittiin Metsähallituksen hopeisella ansiomerkillä: kansallispuiston pitkäaikainen huoltopalveluyrittäjä Pekka Aho.

– Aho on kansallispuiston luottopakki niin huolto- kuin luonnonhoitotöissä tarjoten lisäksi muun muassa venetaksi- ja luonto-opaspalveluja retkeilijöille. Hieno esimerkki, kuinka ison roolin yksi toimija voi ottaa kansallispuiston toiminnassa, Niemelä kiittelee.

Perämeren kansallispuisto on yksi Metsähallituksen SuomiAreena-kohteista. SuomiAreena on Suomen suurin kaikille avoin ja ilmainen yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna hybriditapahtumana Helsingissä, Porissa ja verkossa. Metsähallitus on yksi tapahtuman pääyhteistyökumppaneista ja maanlaajuisena toimijana Metsähallitus on ottanut tapahtumaan mukaan kohteita laajasti ympäri Suomen.