Julkaistu 3.2.2023

Metsähallitus työllistää tulevana kesänä metsänistuttajia Kainuussa ja Koillismaalla

Metsähallitus tarjoaa kesätyöpaikan noin 30 metsänistuttajalle Kainuussa ja Koillismaalla. Työsuhteet alkavat kesäkuun alussa ja kestävät muutaman viikon. Hakemukset tulee jättää 17.3.2023 mennessä.

Metsänistuttajien kesätyöpaikkoja on tarjolla Kainuussa Puolangalla, Suomussalmella ja Kuhmossa sekä Koillismaalla Taivalkoskella ja Pudasjärvellä. Työpaikkojen määrä vaihtelee kunnittain.

Istuttajien työhön kuuluu puuntaimien istuttaminen valtion monikäyttömetsiin. Istuttamisesta maksetaan urakkapalkkaa: mitä enemmän taimia istuttaa, sitä enemmän ansaitsee.

“Nuorille tämä on hieno mahdollisuus kesätöihin näillä seuduilla ja työstä tienaa ihan mukavasti. Monelle nuorelle istuttajan työ on ensimmäinen työpaikka ja siitä muodostuu pysyvä, mukava muisto. Samalla se on hyvä tilaisuus tutustua metsäalaan uramahdollisuutena”, sanoo metsänhoitopäällikkö Tarmo Myllymäki Metsähallituksen Metsätalous Oy:stä.

Istutustyöt alkavat kesäkuun alussa ja työsuhteiden kesto on 2–4 viikkoa. Työntekijän tulee olla vähintään 16-vuotias. Työ edellyttää hyviä maastossa liikkumisen taitoja ja hyvää fyysistä kuntoa.

Istutukseen palkattavien kesätyöntekijöiden määrä on vuosien varrella vähentynyt jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen yleistyessä. Peitteisessä metsänkäsittelyssä uusien taimien odotetaan syntyvän luontaisesti ilman viljelyä.

Metsänistuttajien kesätyöpaikkoja on auki myös Lapissa.

Hakuaika metsänistuttajien kesätyöpaikkoihin päättyy 17.3. Hakemuksen voi täyttää sähköisesti osoitteessa: https://www.metsa.fi/metsahallitus/avoimet-tyopaikat/

Lisätietoa: Tarmo Myllymäki, Metsähallitus Metsätalous Oy:n metsänhoitopäällikkö, tarmo.myllymaki@metsa.fi, 0400 587 375