Julkaistu 2.2.2022

Metsähallituksen Korsnäsin merituulivoimahankkeen projektiasiantuntijaksi nimitetty Heidi Vest

Metsähallituksen suunnitteleman merituulivoimahankkeen projektiasiantuntijaksi Vaasaan ja Korsnäsiin on nimitetty YM Heidi Vest (37). Heidi Vest aloitti tehtävässä 24. tammikuuta.

Heidi Vest on aiemmin työskennellyt Veja Mate -merituulivoimaprojektissa Saksassa sekä kuorma-autovalmistaja MAN:n Financial Services -yksikössä projektitehtävissä niin ikään Saksassa. Hän on hiljattain palannut kotimaahan Singaporesta.

”Toivotamme Heidi Vestin lämpimästi tervetulleeksi tärkeään Korsnäsin merituulivoimaprojektiin. Vaasan talousalueelta kotoisin olevana henkilönä sekä kokemuksensa ja kaksikielisyytensä ansiosta hänellä on erinomaiset mahdollisuudet toimia yhteyshenkilönä paikallisyhteisön ja Metsähallituksen välillä Suomelle tärkeässä uusiutuvan energian merituulivoimahankkeessa”, sanoo Pertti Tapio, tuulivoimaliiketoiminnan projektijohtaja.

”Korsnäsin toimisto toimii sekä hankkeen esittelytilana että tukikohtana hankkeen parissa työskenteleville. Myös projektiasiantuntijamme on merituulivoimasta kiinnostuneiden tavattavissa viikoittain. Uusi toimisto avataan helmikuun puolivälissä ja viralliset avajaiset järjestetään, kun korona-tilanne sallii kokoontumiset”, sanoo Pertti Tapio, tuulivoimaliiketoiminnan projektijohtaja.

Heidi Vest, projektiasiantuntija, Metsähallitus, puh. 040 167 6862, heidi.vest@metsa.fi
Pertti Tapio, tuulivoimaliiketoiminnan projektijohtaja, Metsähallitus, puh. 040 510 5302, pertti.tapio@metsa.fi

Taustatietoa toimituksille

Korsnäsin merituulivoimapuisto lyhyesti

• Metsähallitus suunnittelee merituulivoimapuistoa Korsnäsin edustalle valtion yleiselle vesialueelle, noin 15 – 30 kilometrin päähän rannikosta.
  • Hankkeeseen haetaan parhaillaan kumppania kotimaasta ja kansainvälisiltä markkinoilta.
  • Korsnäsin merituulivoimapuisto lisäisi Suomen tuulivoimakapasiteettia vajaat 50 prosenttia, jos kokonaisuus valmistuisi nyt.
  • Tuulivoimapuiston nimellisteho olisi arviolta 1300 megawattia (MW), vuotuinen päästöttömän sähkön tuotanto noin 5000 gigawattituntia (GWh).
  • Tuulivoimapuisto koostuisi arviolta 70 – ­100 turbiinista eli voimalasta, joiden teho olisi arviolta 12 – 20 megawattia.
  • Merituulivoimapuisto valmistuu aikaisintaan vuonna 2028.

Korsnäsin hanketta esitellään Metsähallituksen nettisivuilla osoitteessa: https://www.metsa.fi/vastuullinen-liiketoiminta/tuulivoima/korsnasin-merituulivoimapuisto/