Julkaistu 18.8.2022

Merenkurkun maailmanperintöalueelle valmistui uusi opastus- ja inforakennus Svedjehamniin

Merenkurkun alueesta kertova opastus- ja inforakennus on valmistunut Svedjehamniin osana Björkö–Panike-vaellusreitin kehittämishanketta. 50 neliömetrin kokoisessa rakennuksessa tarjotaan tietoa Merenkurkun maailmanperintöalueesta, alueen retkeilyreiteistä, Retkietiketistä, Björköbyn kylästä ja Björkö–Panike-vaellusreitin saaristo-osuudelle pääsemisestä.

Metsähallitus valmistelee parhaillaan tauluja ja tekstejä uuteen inforakennukseen. Tulossa on muun muassa lapsiystävällistä ja interaktiivista tietoa maailmanperintöalueesta. Sisältöä rakennukseen on suunnitellut myös Merenkurkun luontokoulu, jonka tuottaman osan teemoina ovat maankohoaminen ja alueen tyypilliset kasvit ja eläimet.

Taulut ja tekstit tulevat inforakennukseen syksyn ja kevään aikana.

– Perinteistä venevajaa mukaileva rakennus on toteutettu niin, että se kunnioittaa kulttuurihistoriallista arvoa ja perinnerakentamista. Rakennus on otettu vastaan hyvin ja se istuu palautteiden perusteella ympäristöönsä erinomaisesti. Svedjehamnissa vierailee paljon koulu- ja opastusryhmiä, ja inforakennus vastaa yleisön toiveeseen saada sateelta suojaava kokoontumispaikka alueelle, kertoo projektipäällikkö Jonna Hagström Metsähallituksen Luontopalveluista.

Harjakattoinen puurakennus meren rannalla soratien vieressä, rakennuksen etusivu katoksen muotoinen, kaksi isoa sisäänkäyntiaukkoa.
Svedjehamnin infopiste. Kuva: Tuija Warén, Metsähallitus 2022.

Inforakennus sijaitsee Björkön osakaskunnan mailla, ja se on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä osakaskunnan kanssa.  Inforakennuksen sivuun on tullut myös jätekatos osana alueen parantunutta jätehuoltoa.  Alueen huolto ja ylläpito tapahtuu yhteistyössä Björkön osakaskunnan ja Mustasaaren kunnan kanssa.

Kesän aikana myös Bodvattnet runt –luontopolle on tuotu uudet maastokalusteet.

– Bodvattnet runt  -reitti on alueen suosituimpia retkeilyreittejä, ja sinne on toivottu lisää levähdyspaikkoja. Tänä kesänä rengasreitti on varustettu yhdellä lisäpenkillä ja kahdella uudella pöytäpenkillä, joista toinen on esteetön ja sijaitsee esteettömän polkuverkoston varrella. Lisäksi maastoon on rakennettu uudet infotaulut ja silhuetit, jotka kertovat muun muassa rannan sukkessiosta ja maankohoamisen aikajanasta.

Vaellusreitin muutokset ensi kesänä

Björkö–Panike-vaellusreitin suunnittelu viimeistellään syksyllä ja suunnitelmat käyvät läpi lupaprosesseja syksyn ja kevään aikana. Maastossa tullaan ensi kesän aikana näkemään suurimmat muutokset, kuten vesistön ylitys, uudet rengasreitit ja uudet taukopaikat.

Björkö–Panike-kehityshankkeessa on uuden inforakennuksen lisäksi jo toteutettu esteettömän polkuverkoston pidennys Bodvattnetin rengasreitillä sekä uusi esteetön polkusilta / kalojenkatselulava  Märaryggeniin. Lisäksi olemassa olevia reittejä ja rakenteita on paranneltu. Myös kajakkeja voi nyt vuokrata Vargiksella.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö Jonna Hagström, Metsähallitus, Luontopalvelut: puh. 040 646 9554, jonna.hagstrom@metsa.fi

Björkön osakaskunnan puheenjohtaja Ralf Nybond: puh.  040 830 7734