Julkaistu 15.12.2023

Lomaviikko, josta pässikin kiittää – Metsähallituksen Paimenviikkohaku käynnistyy tammikuun 2024 puolivälissä

Paimenviikot ovat viikon kestoisia matkoja suoraan Suomen harvinaisimpien luontotyyppien eli perinneympäristöjen kiehtovaan maailmaan. Haku Metsähallituksen suosituille Paimenviikoille alkaa tammikuun puolivälissä, ja paimenkohteita on tarjolla eri puolilla Suomea yhteensä 14.

Paimeneksi voi hakea Metsähallituksen Luontopalvelujen Luontoon.fi-verkkopalvelussa. Haku alkaa maanantaina 15.1.2024 klo 12 ja on auki viikon 22.1.2024 klo 12 saakka.

Paimenet arvotaan hakijoiden joukosta helmikuun aikana. Paimenviikot ovat maksullisia, ja saadut tulot käytetään perinneympäristökohteiden ja niitä ympäröivien alueiden ylläpitoon ja luonnonhoitoon. Paimenviikkoja järjestetään toukokuun lopusta syyskuulle, ja viikkojen ajankohdat voivat vaihdella eri kohteilla.

Paimenviikoilla ollaan luonnon monimuotoisuuden huippupaikoilla

Paimenviikoille osallistuvilla on edessään viikko luonnon monimuotoisuuden keitaissa. He viettävät ajan perinneympäristöjen, kuten ketojen, niittyjen ja metsälaitumien, keskellä.

Paimenviikkojen tarkoitus on ylläpitää näiden perinneympäristöjen herkkää luontoa eli estää umpeenkasvua. Perinneympäristöt ovat Suomen uhanalaisimpia luontotyyppejä.

Perinneympäristöt ovat historian saatossa kadonneet, kun suomalaisten elinkeinot ovat muuttuneet perinteisestä, pienimuotoisesta maataloudesta. Luonnon kannalta tilanne on erittäin harmillinen – noin neljännes Suomen uhanalaisista lajeista elää perinneympäristöillä.

Paimenilla on aikaa vetää lonkkaa tai vaikka retkeillä

Paimenien vastuulla on antaa eläimille vettä, laskea ne päivittäin ja seurata eläinten yleiskuntoa. Usein paimennettavina on lampaita, mutta joskus lehmiä ja hevosia.

Tilan askareet ottavat päivästä pienen osan, ja aikaa jää hyvin esimerkiksi patikkaretkien tekemiseen lähiympäristössä. Moni paimenviikkojen kohde sijaitseekin hyvien retkeilymahdollisuuksien äärellä.

Yksi Paimenviikkokohteista on maksuton, mutta sisältää toisia kohteita enemmän vastuita.

Lampaita aurinkoisella, kukkivalla niityllä, taustalla hirsipintainen kirkko ja koivuja.
Pielpajärven erämaakirkon niityn hoitajat. Kuva: Anna-Leena Väätänen.

– Pielpajärven erämaakirkolle Inarissa haetaan vapaaehtoisia hoitajia pitämään alueesta huolta ja ohjeistamaan retkeilijöitä. Vapaaehtoiset huolehtivat sekä kohteesta että eläimistä. Luvassa on sykettä nostattavia luonnonhoitotöitä, kuten kentän raivausta ja niittoa, kertoo Paimenviikkojen koordinaattori Leena Hiltunen Metsähallituksen Luontopalveluista.

Paimenkohteilla on usein majoitustilaa, joten paimen voi ottaa mukaan seuraa. Lemmikit ovat tervetulleita osaan kohteista. Paimeneksi mielivän on hyvä tutustua ajan kanssa kohteiden kuvauksiin – puitteet ovat nykymittapuulla vaatimattomia, mutta mahdollistavat mukavan lomaviikon.

Tutustu Paimenviikkojen ajankohtiin ja kohdekuvauksiin (luontoon.fi/vapaaehtoistoiminta/paimenviikot).

Kesän 2023 Paimenviikkotunnelmiin Neitvuori–Luonterin luonnonsuojelualueella voi tutustua osoitteessa https://www.instagram.com/p/CvE0BoktbTZ.

Paimenviikoista: asiakasneuvoja Leena Hiltunen, Metsähallitus, Luontopalvelut, puh. 040 581 3930, leena.hiltunen(at)metsa.fi .

Paimennukseen voi tutustua myös Ulkoruokinnassa-podcastin avulla (luontoon.fi/ulkoruokinnassa).

Perinneympäristöjen hoito Metsähallituksessa