Julkaistu 4.10.2021

Ylä-Kainuun lähiluontokohteita kuntoon

Ylä-Kainuussa on tänä kesänä urakoitu retkeilyreittejä ja taukopaikkoja kuntoon. Metsähallitus on tehnyt rakennustöitä erityisesti Suomussalmen lähivirkistyskohteissa. Lähikohteet tarjoavat rauhallisempia vaihtoehtoja kansallispuistoille ja muille vilkkaille retkeilykohteille.

Suomussalmella Metsähallituksen Luontopalvelujen työmaita on ollut tänä kesänä useassa kohteessa. Seitenahvenisen polun pitkoksia on uusittu ja kahden taukopaikan rakennukset remontoitu. Polun kolmas taukopaikka poistettiin käytöstä. Ämmänsaareen johtavan yhteyspolun varrella Pitämän sillan kaiteet ja Välipuron maastoportaat uusittiin kokonaan.

Odotettuna uudistuksena Säynäjäsuolla kunnostettiin loputkin Säynäjäjärven kiertävästä reitistä. Osa reitistä korjattiin viime vuonna, mutta osa poistettiin huonokuntoisena käytöstä. Lisärahoituksen turvin loputkin pitkokset saatiin nyt kunnostettua. Käytössä on nyt noin 10 kilometrin pituinen Säynäjäsuon polku sekä lyhyempi, 7 kilometrin pituinen Oikoreitti. Reitillä ei aiemmin ollut käymälää, mutta nyt lähtöpaikan yhteyteen tuotiin Seitsenahvenisen poistetulta taukopaikalta hyväkuntoinen käymälä.

Ämmänsaaresta lähtevän Pesiön retkeilypolun varrelta kunnostettiin Sihosen ja Hiidenjärven taukopaikat. Sihosen laavusta uusittiin katto ja muita rakenteita, lisäksi tulipaikan penkit kunnostettiin. Hiidenjärven avotulipaikalla uusittiin penkit ja pöydät. Reitillä uusittiin myös pitkoksia. Julmalammen tulentekopaikka remontoitiin jo viime vuonna. Myöhemmin Pesiön reitillä uusitaan vielä opasteita ja viittoja.

Koko alueen kohteet kuntoon

Syksyn aikana Suomussalmella saadaan valmiiksi myös kahden autiotuvan remontit. Kiantajärven Laitasaaressa remontti on loppusuoralla, Riuskan kunnostus alkoi viime viikolla ja valmistuu syksyn aikana. Autiotupien lisäksi niiden yhteydessä olevat liiterit ja käymälät kunnostetaan.

Puolangan Saarijärvellä on kesän aikana kunnostettu Saaripuron taukopaikka sekä jonkin verran pitkoksia ja opasteita. Kunnostustyöt teki huoltoyrittäjä ostopalveluna. Puolangalla on tarkoitus uusia loppusyksystä pitkoksia vielä Siikavaaralla.

Ensi vuonna aiotaan kunnostaa Hyrynsalmen reittejä ja rakenteita. Tavoitteena on saada koko alueen tärkeimmät lähiretkeilykohteet kuntoon.

– Retkeilyinnostus on ollut koronan myötä tosi vilkasta ja on hyvä, että nyt on ollut rahaa korjata myös vähemmän ruuhkaisia kohteita. Nämä palvelevat sekä paikallisia ihmisiä että niitä retkeilijöitä, jotka hakevat luonnonrauhaa eivätkä halua ruuhkaisimmille reiteille. Näin saamme monipuolisesti huomioitua eri käyttäjäryhmiä, sanoo suunnittelija Erkka Pitkänen Metsähallituksen Luontopalveluista.

Rakennustyöt toteutetaan eduskunnan myöntämillä lisärahoituksilla.

Suunnittelija Erkka Pitkänen, Metsähallitus, Luontopalvelut, erkka.pitkanen@metsa.fi, puh. 040 162 6489