Julkaistu 17.6.2020

Veneilykesästä on tulossa vilkas – Metsähallituksen tekemä veneilyetiketti hyödyttää veneilijää ja luontoa

Metsähallitus on tehnyt Luontoon.fi-verkkopalveluun veneilijöille kymmenen kohdan muistilistan, jonka noudattaminen kannattaa niin veneilijän kuin luonnonkin näkökulmasta. Veneilyetiketissä annetaan vinkkejä luonnon kunnioittamiseen, turvalliseen vesillä liikkumiseen ja käyttäytymiseen saaristossa. Monien arvioiden mukaan veneilykesästä on tulossa ennätysvilkas, kun matkailu ja virkistäytyminen kotimaassa lisääntyy koronatilanteen takia.

Saaristomeren kansallispuisto, Örö. Kuva: Jarmo Vehkakoski.

On olettavaa, että kuten maastossa olevilla luontokohteilla, myös vesillä liikkuu tänä kesänä aiempaa enemmän kokematonta väkeä. Usein esimerkiksi luontoa vahingoittava toiminta johtuukin tietämättömyydestä.

Veneilyetiketin ohjeet eivät koske vain purje- tai matkaveneellä liikkuvia. Esimerkiksi rantautumis- ja tulenteko-ohjeet sopivat yhtä lailla melojille tai päiväretkiä perämoottorilla tekeville. Ohjeissa toivotaan myös, että erilaiset vesillä liikkujat ottavat toisensa entistä paremmin huomioon.

Osa ohjeista on yleispäteviä, osassa on otettu huomioon nimenomaan liikkuminen suojelualueilla, kuten mereisissä kansallispuistoissa ja maailmanperintöalueella.

Veneilyetiketti on osa Metsähallituksen Retkietiketti-viestintää, jonka tavoitteena on lisätä vastuullista luonnossa liikkumista. Siitä kiittää luonnon lisäksi kanssakulkija.