Julkaistu 23.1.2024

Vapaan kelkkailun alueet edistävät moottorikelkkailijoiden harrastusmahdollisuuksia ja kuntien talvikauden matkailua

Kainuussa pääsee tänäkin talvena moottorikelkkailemaan neljällä vapaan kelkkailun alueella valtion mailla. Kuhmossa, Puolangalla ja Suomussalmella sijaitsevat alueet täydentävät kuntien kelkkareitistöjä ja tarjoavat harrastajille vaihtelua. Alueet edistävät osaltaan myös kuntien matkailua.

Moottorikelkkailija talvisessa metsässä.
Vapaan kelkkailun alueet houkuttelevat kävijöitä kauempaakin. Kuva: Katri Lehtola / Metsähallitus.

Moottorikelkkailijat pääsevät nyt hyödyntämään Kainuun kaikkia neljää vapaan kelkkailun aluetta. Kelkkailijoiden käytössä ovat Kuhmon Kuikka ja Romuvaara, Puolangan Paljakan Vääränsärkkä ja Hyrynsalmen-Suomussalmen vapaan kelkkailun alue.

Alueet sijaitsevat valtion talouskäytössä olevissa monikäyttömetsissä. Kunnat ovat tehneet alueiden käytöstä sopimuksen Metsähallituksen kanssa ja alueiden ylläpito, kuten teiden ja parkkipaikkojen auraus ja opasteet, ovat kuntien vastuulla. Kuhmossa alueita ylläpidetään yhdessä Kuhmon kelkkateamin kanssa, Puolangalla matkailuyhdistys Puolanka-Paljakka ry:n kanssa.

Vapaan kelkkailun alueista on hyötyä paitsi paikallisille harrastajille, myös kuntien matkailulle.

“Puolangalla sillä on todella suuri merkitys. Meillä on muutenkin panostettu kelkkailuun, ja harrastajat ovat oppineet tuntemaan vapaan kelkkailun alueen. Niitä on harvakseltaan ja se on jotain erilaista”, kertoo Puolangan kunnan elinkeinopäällikkö Heikki Kanniainen.

Kuhmossakin nähdään alueiden matkailupotentiaali.

“Kuhmossa on monipuolinen tarjonta kelkkailijoille ja vapaan kelkkailun alueet ovat osa kokonaisuutta. Pyrimme markkinoimaan tarjontaa ja houkuttelemaan lisää kelkkailijoita muualtakin Suomesta”, kertoo kunnossapitopäällikkö Tero Uhlbäck Kuhmon kaupungilta.

Kuhmon Romuvaara otettiin käyttöön viime talvena ja se on saanut hyvän vastaanoton.

“Kävijöitä on riittänyt ja kelkkailijat ovat tykänneet, kun sinne pääsee kaupungin suunnasta. Molemmista alueista tulee hyvää palautetta, sillä niistä löytyy monipuolista maastoa”, Uhlbäck kertoo.

Vapaan kelkkailun alueilla ajamiseen tarvitaan Metsähallituksen uralupa. Uralupa oikeuttaa kelkkailuun kaikilla Metsähallituksen merkitsemillä moottorikelkkaurilla koko maassa. Omassa kotikunnassaan kelkkailevalle uralupa on maksuton.

Metsähallitus Metsätalous Oy, aluepäällikkö Jussi Moilanen, p. 040 5863618 (Kuhmo)
Metsähallitus Metsätalous Oy, aluepäällikkö Ulla Lehtonen p. 040 7537372 (Suomussalmi)
Metsähallitus Metsätalous Oy, aluepäällikkö Ahti Juntunen, p. 0400 344319 (Puolanka)

Kuhmon kaupunki, kunnossapitopäällikkö Tero Uhlbäck, p. 044 7255 263