Julkaistu 23.3.2023

Uniikki tupa avattu Utsjoella: samassa rakennuksessa tilat sekä poronhoitajille että retkeilijöille

Uusittu Kuivin autiotupa Kevon luonnonpuistossa on luonnonsuojelualueella ensimmäinen Metsähallituksen Luontopalvelujen tupa, jossa retkeilytupa ja poronhoitajien käytössä oleva huoltotupa ovat samassa rakennuksessa. Kuivin autiotuvan virallisia avajaisia vietettiin Utsjoella 22.3.2023.

Kuivin vanha autiotupa oli käyttökelvottomassa kunnossa, minkä takia alueelle haluttiin rakentaa uusi. Paliskunta osallistui tuvan rakennuskustannuksiin. Se osaltaan sinetöi tuvan rakentamisen ja auttoi rakennuksen toiminnallisuuksien suunnittelussa.

– Meistä on hienoa, että uusittu Kuivin tupa palvelee nyt kahta erilaista käyttäjäryhmää. Arvostan suuresti paliskunnan ennakkoluulotonta aloitetta yhteistyöstä, virkistyskäyttöpäällikkö Pirjo Seurujärvi Metsähallituksen Luontopalveluista sanoo.

Paistunturin paliskunta on Kuivin autiotuvassa nyt vuokralaisena. Tuvan toinen huone on lukittu, avaimet ovat poronhoitajilla.

– Meillä oli ollut jo pitkään suunnitelmissa, että tänne keskelle paliskuntaa tarvittaisiin poronhoidon tarpeisiin kämppä. Niinpä sitten hoksasimme esittää Metsähallitukselle yhteistyötä, kun kuulimme uuden autiotuvan suunnitelmista, poroisäntä Ari-Heikki Aikio kertoo.

Jäteastiat poistetaan kevään aikana Kevolta, luonnonpuistosta roskaton retkikohde

Kevättalven aikana Kevon luonnonpuistosta tulee roskaton retkikohde. Metsähallituksen Luontopalvelut poistaa jätepisteet taukopaikoilta talvihuoltojen yhteydessä.

– Sen minkä jaksat kantaa luontoon, jaksat kantaa myös pois. Tämä laajasti muualla Lapin retkeilykohteissa jo käytössä oleva periaate on nyt ohjenuorana myös Kevolla. Jätteiden kuljetuksesta on tullut meille turhia kustannuksia, ja roskikset itsessään jo kannustavat ihmisiä jättämään jätteitä luonnonpuistoon retken aikana, Pirjo Seurujärvi kertoo.

Jätepisteet löytyvät Kevon reittien lähtöpisteistä Sulaojalta ja Kenesjärveltä.

Retkeilijä etsii Kevolta maisemia, hiljaisuutta ja puhtautta

Kevon luonnonpuistossa retkeilijä voi kokea Lapin luonnon jylhimmillään. Luonnonpuistossa sijaitsee yli 40 km pitkä ja paikoin lähes 80 metriä syvä kanjonimainen rotkolaakso, jonka pohjalla virtaa Kevojoki.

Retkeilijälle tarjolla on kaksi merkittyä ja melko vaativaa retkeilyreittiä. Kuivin autiotupa sijoittuu retkeilyreitistön varrelle. Luonnonpuistot ovat kansallispuistoja tiukemmin suojeltuja luonnonsuojelualueita. Käytännössä tämä tarkoittaa, että liikkuminen Kevolla on kesäkaudella sallittu vain merkittyjä reittejä pitkin, jotta Kevon kanjoni ja sitä ympäröivä herkkä tunturiluonto säilyisi. Talvella voi liikkua vapaammin.

– Kävijätutkimuksen perusteella paikalla käyneet retkeilijät ovat olleet tyytyväisiä luonnonpuistossa tarjolla oleviin palveluihin ja ympäröivä luonto on täyttänyt kävijöiden odotukset.  Tärkeimpiä syitä saapua Kevon luonnonpuistoon ovat maisemat, luonnon kokeminen, poissaolo melusta ja saasteista, rentoutuminen sekä henkinen hyvinvointi, Seurujärvi kertoo.

Käyntejä Kevon luonnonpuistossa oli viime vuonna reilu 4 600 käyntiä. Koronavuonna 2021 käyntejä oli historiallisen paljon, lähes 8 200 käyntiä. Keskimääräinen vierailun kesto luonnonpuistossa on neljä vuorokautta.

Metsähallitus, Lapin Luontopalvelut: virkistyskäyttöpäällikkö Pirjo Seurujärvi,  p. 040 012 5782; pirjo.seurujarvi@metsa.fi

Paistunturin paliskunta: poroisäntä Ari-Heikki Aikio p. 040 843 2749

Kevon luonnonpuisto (luontoon.fi)