Julkaistu 5.10.2020

Uhriharjun portaat valmistuivat Pyhä–Luoston kansallispuistossa

Toinenkin todella iso porrasurakka saatiin valmiiksi Pyhä–Luoston kansallispuistossa. Isokurun päässä olevat Uhriharjun portaat ovat valmiit eli nyt Isokurun läpi pääsee kulkemaan. Kesän alussa valmistuivat Ukko-Luoston portaat Luoston päähän kansallispuistoa.

447 askelmaa. Pituus noin 170 metriä. Suoraa nousua 82 metriä. Neljä levähdystasoa, joissa penkit. Rakenteet terästä. Kaiteet lämpöpuuta. Askelmien laidassa koirakaista laudoista. Siinäpä perustiedot uusista Isokurun päästä Uhriharjun laelle nousevista portaista Pyhä–Luoston kansallispuistossa.

Isokurusta palasi työmiehiä kovin leveä hymy kasvoillaan. Porrastyömaa oli yksi haastavimmista retkeilyrakennetyömaistamme jyrkän ja kivisen rinteen takia. Työ alkoi maastossa jo talvella tarvikkeiden kuljetuksella. Työmaan haastavudesta huolimatta portaat saatiin tehtyä ripeästi ja aikataulun mukaisesti kolmessa kuukaudessa

Isokuru on siis nyt taas kuljettavissa läpi, samoin kuin Karhunjuomalammen reitti, Noitatunturin reitti ja Pyhä–Luoston retkeilyreitti.

Portaat rakennettiin eduskunnan Metsähallituksen Luontopalveluille muun muassa retkeilyrakentamiseen myöntämillä tulevaisuusinvestointivaroilla.

Metsähallituksen Luontopalvelut toivottaa hyviä syysretkiä niin uusilla Uhriharjun portailla kuin muuallakin Pyhä–Luoston kansallispuistossa!

Puistonjohtaja Hely Juntunen, puh. 0400 295463