Julkaistu 14.7.2019

Syötteen luontokeskuksen palvelut laajenevat merkittävästi uusien yrittäjien myötä

Syötteen kansallispuiston luontokeskus saa uudet kasvot. Metsähallituksen Luontopalvelut on viimeisen kolmen vuoden ajan vastannut koko talon toiminnoista, mutta jatkossa työt jaetaan yhteistyöyrittäjän kanssa. Uusi yrittäjäpariskunta tuo luontokeskuksen palveluihin muun muassa erilaisia opastettuja retkiä ja lisää vuokrattavia retkeilyvälineitä. Myös Syötteen maastosta löytyy tänä kesänä uutta tarjontaa retkeilijöille.

Heinäkuun puolivälistä alkaen Syötteen retkeilijöitä palvelee uusi yrittäjäpari, kun Janne Autere ja Terhi Taikavaara ottavat pyörittääkseen luontokeskuksen kahvilan. Retkeilyneuvonta säilyy edelleen Metsähallituksella, mutta vastuuta jaetaan myös yrittäjille. Autere ja Taikavaara ovat toimineet tahoillaan vuosia luontomatkailun parissa. Viime vuodet he ovat pyörittäneet yhteistä luontomatkailuyritystä Kainuussa.

Autereen mukaan he aikovat pidentää luontokeskuksen aukioloaikoja. He tuovat mukanaan luontokeskuksen palveluihin erilaisia opastettuja retkiä, retkeilyaiheisia kursseja ja isommille ryhmille suunnattuja catering-palveluja maastoon. Luontokeskuksen vuokravälineistö laajenee myös huomattavasti: tarjolla on lisää läskipyöriä, talviretkeilyvarusteita erilaisista suksista pulkkiin ja lumikenkiin ja aivan uutena myös melontavarusteita, mm. kajakkeja.

– Olemme matkustaneet paljon töiden perässä viime vuodet. Etsimme pitkään omaa paikkaa, jonka viereen asettua. Syötteen kansallispuiston vetovoimaisuus, vanhat metsät ja erämainen luonto, oli ratkaiseva tekijä, kun teimme päätöksen, yrittäjä Janne Autere kertoo.

Syötteellä uusia ja kunnostettuja reittejä pyöräilyyn ja patikointiin

Syötteen kansallispuistoon, matkailukeskuksen välittömään läheisyyteen avataan tänä kesänä täysin uusi retkeilyreitti. Teerivaaran reitti vastaa nykyhetken kysyntään: helposti saavutettava, suoraan luontokeskukselta lähtevä päiväreitti, joka vie komeisiin maisemiin. Reitiltä puuttuvat vielä reittiviitat, mutta reittimerkinnät ja rakenteet ovat valmiita. Teerivaaran reitin ja vaaran päälle rakennetun päivätuvan virallisia avajaisia juhlitaan paikan päällä Teerituvalla Suomen luonnon päivänä 31. elokuuta.

Teerivaaran reitti on tarkoitettu patikoijille, mutta maastopyöräilykohteena tunnetun Syötteen pyöräilyreitistöäkin on kehitetty. Ahmankierros linjattiin osittain uusiksi viime vuonna, ja tänä vuonna se on avattu myös pyöräilijöiden käyttöön. Toraslammen taivalta kunnostetaan kesän aikana niin, että pari vuotta pistona toiminut reitti on jälleen poljettavissa ympyräreittinä. Myös kansallispuiston ulkopuolella sijaitseva Pytkyn pyrähdys on nyt kokonaisuudessaan pyöräiltävissä.

Janne Autere, Taigavire, info(at)taigavire.fi, p. 040 5535469
Terhi Taikavaara, Taigavire, info(at)taigavire.fi, p. 044 5730077

Syötteen kansallispuisto (www.luontoon.fi)
Syötteen luontokeskus (www.luontoon.fi)