Julkaistu 14.6.2021

Syötteen kansallispuiston reittejä ja taukopaikkoja entistä ehommiksi

Syötteellä korjataan tänä kesänä vanhoja retkeilyrakenteita vastaamaan kasvavan kysynnän tarpeita. Maastopyöräilijöille on rakenteilla osittain uusi reitti. Uutta on tulossa myös Pudasjärven lähiretkikohteille.

Maastopyöräilijöille valmistuu kesän aikana uusi reitti. Vanha Pitämävaaran maastopyöräilyreitin linjaus Riihikummun ja Näköalatien välillä on otettu uusiokäyttöön ja muokattu Kettumaan kevennys -reitiksi. Tämä helpohkossa maastossa kulkeva noin viiden kilometrin reitti on suurelta osin soralla päällystetty  ja se on hieman tavanomaista leveämpi, joten se palvelee erityisesti aloittelevia maastopyöräilijöitä. Reitiltä voi jatkaa matkaansa Pitämävaaran lenkille tai Näköalatielle.

Suositun Syötteen kierroksen pitkospuut levennetään kolmilankkuisiksi ja reittiä kestävöidään kuluneimmilta paikoilta. Ahmakallion tornille vievän polun pitkospuut uusitaan. Ahmatuvalla varaustuvan sauna remontoitiin jo keväällä. Rakenteiden kunnostustöitä tehdään myös kesäaikaan suositulla Soiperoisen järvellä. Siellä harjulle nousevia portaita parannetaan ja päivätupa saa uuden lattian.

Kunnostustöitä tehdään myös Pudasjärven keskustaajaman lähiretkikohteilla Olvassuon  luonnonsuojelualueen molemmin puolin. Sammakoiselle valmistuu uusi upea päivätupa ja Kirkaslammella on remontoitu laavu. Lisäksi kesän aikana uusitaan laavulta lähtevän suoluontopolun pitkokset.

Rakennustyöt rahoitetaan pääosin eduskunnan myöntämällä lisärahoituksella, jolla saadaan kurottua retkeilykohteiden korjausvelkaa.

– On hienoa, että saamme nyt korjattua vanhaa ja rakennettua uusia retkeilyrakenteita. Näin pystymme palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Toivotammekin kaikki tervetulleiksi retkeilemään Syötteelle ja lähialueille, sanoo kenttäpäällikkö Hannele Kytö Metsähallituksen Luontopalveluista.

Lisätietoja

Kenttäpäällikkö Hannele Kytö, Metsähallitus, Luontopalvelut, hannele.kyto@metsa.fi, 040 184 9709