Julkaistu 14.1.2020

Suosituille Paimenviikoille haku 15.1.2020 klo 12 – 22.1.2020 klo 12

Metsähallituksen kesäiset Paimenviikot ovat jälleen haussa.

Haku paimeneksi alkaa keskiviikkona 15.1.2020 klo 12.00 ja jatkuu seuraavaan keskiviikkoon 22.1. klo 12 saakka. Ilmoittautumislomake on avoinna tämän ajan. Kohteiden esittely löytyy verkkosivulta www.luontoon.fi/vapaaehtoistoiminta/paimenviikot. Lammaspaimenet arvotaan ilmoittautuneiden joukosta helmikuun aikana.

Suosituksi kesäkokemukseksi noussut lammaspaimentaminen on samalla äärimmäisen tärkeää luonnonhoitoa. Ensi kesänä paimennetaan yhteensä 15 eri kohteessa.

Vuonna 2020 paimenkohteiden joukossa on uusi kohde: Punkaharju. Pihlajaveden rannalla, korkealla harjulla sijaitseva entinen palovartijan talo tarjoaa uudenlaisen, urbaanimman tavan kokea lammaspaimenen elämää. Kyseessä on muista kohteista poiketen maisemanhoito- ja kulttuuriperintökohde.

Arpaonnen suosimat paimenet saavat vuokrata viikoksi tilan tai tuvan suomalaisten perinnemaisemien keskeltä. Paimenet pääsevät kokeilemaan maalaiselämää paimentaen lampaita, lehmiä tai hevosia. Paimenten tehtäviin kuuluu muun muassa vaihtaa eläimille raikas juomavesi, seurata eläinten yleiskuntoa ja siirtää ne laidunlohkolta seuraavalle. Eläimet on hyvä myös laskea päivittäin, jotta mahdolliset karkulaiset saadaan kiinni.

Tilan koosta riippuen paimen voi ottaa mukaan perheen tai ystävän seurakseen. Osaan kohteista myös lemmikit ovat tervetulleita.

Lammas syö heinää kädestä. Kuva: Sirke Seppänen.

Paimenviikot tekevät hyvää ihmiselle ja luonnolle

Paimenviikot tuovat monenlaista hyötyä niin paimenille kuin ympäröivälle luonnolle. Viikko luonnossa ja eläinten kanssa parantaa vastustuskykyä ja lievittää stressiä. Paimenviikoille osallistuvat mahdollistavat arvokkaiden kulttuuriperintökohteiden, perinteisen luonnonhoidon ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen.

Paimenviikot ovat maksullisia ja saadut tulot käytetään kohteiden ylläpitoon ja luonnonhoitoon.

Hannele Kytö, Metsähallituksen Luontopalvelut, hannele.kyto(at)metsa.fi, p. 040 1849709