Julkaistu 27.5.2021

Suosittu retkeilyreitti Suomen syvimmässä kurussa uusitaan

Suosittu Isokurun reitti Pyhä–Luoston kansallispuistossa uusitaan kokonaan. Vaativa työ Suomen syvimmässä kurussa kestää kesän ja syksyn, ja kunnostamisen ajaksi reitti on suljettava turvallisuuden takia. Hyvää malttaa kuitenkin odottaa, ja entistä ehompi reitti avataan ensi vuonna. Metsähallitus tekee myös Luoston päässä reittien kestävöintiä. Kansallispuistossa on kuitenkin paljon muita reittejä ja kohteita, joihin pääsee tutustumaan.

Pyhä–Luoston kansallispuistossa tehdään useassa paikassa reittien kunnostus- ja uusimistöitä. Vaativin niistä on Isokurun puolentoista kilometrin pituisen reitin uusiminen, sillä reitin kaikki rakenteet uusitaan.  Reitti saa metallisen rungon, jotta se kestäisi paremmin syvän kurun erittäin vaativat lumiolosuhteet ja reitillä vuosittain kulkevat kymmenet tuhannet retkeilijät. Metallirungon päälle rakennetaan puinen kansilankutus.

Työ aloitetaan 2.6. 2021. Isokurun reittiä ei pystytä rakentamaan ilman kurun sulkemista rakentamisen ajaksi. Isokurun pohja on kesän ja syksyn rakennustyömaata, jonne ei tuolloin pääse. Sulkeminen tehdään sekä työntekijöiden että retkeilijöiden turvallisuuden vuoksi. Isokurun rinteet ovat rajoitusosaa, joille ei saa mennä lainkaan mihinkään vuodenaikaan.

Myös Pyhänkasteenputouksen katselulava uusitaan kesän aluksi, jolloin se ei ole käytössä noin kolmeen viikkoon. Kun lava saadaan valmiiksi, pääsee putoukselle Karhunjuomalammen suunnasta Uhriharjun portaita pitkin. Lisäksi Isokurun eteläpäässä olevat, Oravalammen suuntaan menevät portaat uusitaan.

Luoston päässä tehdään muun muassa kunnostustöitä Ukko-Luoston huippu -reitillä sekä Rykimäkurun reitillä ja Huttujärvi–Porontahtoma-latupohjalla.

Runsaasti muita reittejä retkeiltäväksi

Kansallispuistossa on runsaasti muita reittejä ja kohteita, joihin pääsee tutustumaan. Niihin voi tutustua myös ennakkoon, kansallispuiston sivuilla Luontoon.fi -verkkopalvelussamme.

Maastoon laitetaan opasteita ohjaamaan kulkua reiteillä kunnostus- ja uusimistöiden aikana. Viestimme töistä mahdollisimman paljon myös kansallispuiston verkkosivuilla ja Facebook-sivuilla. Aina ennen retkelle lähtöä kannattaa tarkistaa ajankohtainen tilanne:

Reittien kunnostaminen on mahdollista eduskunnan Metsähallituksen Luontopalveluille myöntämillä tulevaisuusinvestointivaroilla.

Pahoittelemme retkeilijöille töistä aiheutuvaa häiriötä, mutta pian reiteillä on paljon parempi kulkea. Reittien kunnostaminen on tärkeää myös kansallispuistokävijöiden ohjaamisessa luonnon kannalta kestävästi. Kiitos kärsivällisyydestä, kun huomioit kunnostustyön ja työntekijöidemme turvallisuuden retkeillessäsi kansallispuistossa!

Metsähallitus, Luontopalvelut, kenttäpäällikkö Jarmo Asell, puh. 040 3593376