Julkaistu 22.8.2022

Suomen luonnon päivänä 2022 runsaasti tapahtumia kansallispuistoissa ja luontokeskuksissa

Laulukonsertti rotkolla, näyttelyitä, ulkona nukkumista – elokuun viimeisenä lauantaina eli Suomen luonnon päivänä Suomen kansallispuistoissa ja suojelualueilla järjestetään paljon mielenkiintoisia koko perheen tapahtumia, joiden keskiössä on maamme upea luonto. Tapahtumat ovat pääosin maksuttomia.

Tänä vuonna tapahtumaa vietetään 27.8. ja on paljon syitä juhlia: moni kansallispuistoistamme viettää 40-vuotissyntymäpäiviään ja Suomen luonnon päivääkin juhlitaan nyt jo kymmenettä kertaa. Metsähallituksen Luontopalvelut järjestää erilaisia luontoon liittyviä tapahtumia ympäri Suomea, ja kootusti Luontopalvelujen eri tapahtumat löydät tapahtumakalenterista osoitteessa tapahtumat.luontoon.fi.

Luontokeskuksissa juhlitaan ja sukelletaan luontoon

Hyviä paikkoja ikimuistoiselle luontokokemukselle ovat maamme eri luontokeskukset. Pyhä–Luoston luontokeskus Naava juhlii Suomen luonnon päivänä 10-vuotisjuhliaan ja tarjoaa vierailijoille monenlaista ohjelmaa ja esittelyjä alueen luonnosta.

Suomen luontokeskus Haltiassa koetaan Välähdys! – koko perheen luontokuvafestivaali, jossa on mukana luontokuvaukseen liittyvää ohjelmaa sisällä ja ulkona. Tapahtumassa voi tutustua myös eteläisen Suomen ja rannikkoalueen retkeilymahdollisuuksiin.

Luontokeskus Kellokkaassa, Oulangan luontokeskuksella ja uudistuneessa Kolin luontokeskus Ukossa voi niin ikään osallistua luontoaiheiseen ohjelmaan ja asettua viettämään esimerkiksi elokuvailtaa. Luontokeskus Ukossa järjestetään avoimien ovien päivä Suomen luonnon päivänä.

Suomen luonnon päivänä nelikymppisiä ja juhlavalaistuksia

Vuonna 1982 Suomeen perustettiin yhteensä 11 uutta kansallispuistoa. Suomen luonnon päivänä virkeitä nelikymppisiään juhlivat Seitsemisen ja Hiidenportin kansallispuistot.

Seitsemisen kansallispuistossa juhlitaan koko perheen juhlassa Koveron perinnetilalla ja Hiidenportilla kuullaan a cappella -yhtye Club for Fiven esiintyminen. Yhtye esiintyy ensin Palolammen lähtöpisteellä ja sään salliessa vielä Hiidenportin rotkolla.

Retkeilijät Seitsemisen kansallispuiston Koveron perinnetilan polulla kesäpäivänä, edessä laidun ja riukuaita, takana vanha hirsitalo.
Retkeilijät Seitsemisen kansallispuiston Koveron perinnetilan polulla. Kuva: Sannamari Ratilainen.

Hämeenlinnassa Aulangon näkötorni paistattelee juhlavalaistuksessa Suomen luonnon päivänä. Pitkään kunnostettavana olleen Aulangon näkötornin avajaiset pidetään jo torstaina 25. elokuuta.

Luonnonsuojelualueet hyviä paikkoja Suomen luonnon päivän juhlinnalle

Luonnonsuojelualueet, kuten kansallispuistot, ovat mainioita paikkoja juhlia Suomen luontoa. Ne tarjoavat hyviä mahdollisuuksia luonnon tarkkailuun ja sen arvostamiseen yksin tai yhdessä muiden kanssa.

Mieleenpainuva tapa juhlia Suomen luonnon päivää on esimerkiksi osallistua Nuku yö ulkona -haasteeseen. Haasteeseen voi osallistua esimerkiksi Pallas–Yllästunturin kansallispuiston Nuku yö ulkona -tapahtumassa tai omatoimisesti missä vain luonnon helmassa.

Suomen luonnon päivä pähkinänkuoressa

• Suomen luonnon päivää juhlitaan aina elokuun viimeisenä lauantaina. Päivää on juhlittu vuodesta 2013 asti.
  • Suomen luonnon päivä on kansallisten juhlapäivien uusin tulokas. Se kirjattiin vuodesta 2020 alkaen Yliopiston almanakkaan.
  • Sisäministeriö suosittaa liputusta Suomen luonnolle. Vuosi 2022 on jo kuudes vuosi, kun liputusta suositellaan. Vuodesta 2023 alkaen Suomen luonnon päivä on vakiintunut liputuspäivä.
  • Liputtaa voi monella tavalla: lippu salkoon omalla pihalla, retkieväiden tai ruuan koristelu pikkulipuin tai pukeutumalla sinivalkoiseen.
    Suomen luonnon päivän juhlaleivos on mustikkapiirakka.
  • Päivää koordinoivana ohjausryhmänä toimivat Metsähallituksen Luontopalvelut, Sitra, Suomen Latu, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto, Suomen Partiolaiset, Suomen Sydänliitto, Suomen ympäristökeskus ja Yle Luonto.

Heli Rekiranta, Suomen luonnon päivän koordinaattori, Metsähallituksen Luontopalvelut, puh. 040 754 4664, heli.rekiranta(at)metsa.fi

Seuraa Suomen luonnon päivää somessa

Instagram @suomenluonnonpaiva, Twitter @suomenluonnonpv, Facebook @suomenluonnonpaiva

#suomenluonnonpäivä # #liputanluonnolle #finskanaturensdag #finnishnatureday #mustikkapiirakka