Julkaistu 18.6.2021

10-vuotiaan Sipoonkorven kansallispuiston retkeilypalveluja lisätään aktiivisesti

Metsähallitus kehittää Sipoonkorven kansallispuiston retkeilypalveluita aktiivisesti. Kesäkuun alussa valmistui uusi taukopaikka keittokatoksineen Bakunkärrträsketin kalliolle sekä Bakunkärrin kierros -rengasreitti. Keväällä aloitettu Hop on Hop off -bussilinja on tuonut myös uusia mahdollisuuksia retkipäivien suunnitteluun Sipoonkorvessa.

– Bakunkärrin kierros on perheille sopiva helpohko reitti, joka kulkee vaihtelevassa maastossa metsän siimeksessä sekä karuilla kallioilla. Reitiltä on viitoitettu pisto uudelle taukopaikalle, jossa voi viettää evästauon retken lomassa, Metsähallituksen Luontopalvelujen erikoissuunnittelija Aino Von Boehm kertoo.

Sinisillä reittimerkeillä merkitty kierros alkaa Bakunkärrin pysäköintialueelta Knutersintien varresta ja pituutta sillä on noin kaksi kilometriä. Paikalle pääsee myös Knutersin portin pysäköintialueelta, josta on viitoitettu rengaspolku keittokatokselle ja takaisin. Ajoittain ruuhkautuvaa Bakunkärrin pysäköintialuetta on tarkoitus laajentaa loppuvuodesta. Uuden rengasreitin myötä paikka tulee olemaan entistä keskeisempi lähtöpaikka retkeilijöille.

Muualla kansallispuistossa tehdään kesän ja syksyn aikana merkittyjen reittien kunnostuksia. Reitit ovat voimakkaasti kasvaneen kävijämäärän myötä kovalla kulutuksella ja kaipaavat monin paikoin sorastusta ja pitkospuita.

– Parhaillaan työn alla on suositun, Storträskin rantaa kiertävän pitkospuureitin uusiminen. Syksyllä työn alle on tulossa muun muassa osa Fiskträskin kierroksesta sekä yhdyspolku Bisajärveltä itään kohti Kalkinpolttajanpolkua.

Bussilla helposti kierrokselle kansallispuistoon

Keväällä Sipoon ja Vantaan kaupungit aloittivat yhteistyössä Packalén busin kanssa uuden Hop on Hop off -bussilinjan Sipoonkorpeen. Bussi liikennöi torstaista sunnuntaihin ja reitti kiertää Sipoonkorven ympäri tehden pysähdykset Tikkurilan asemalla sekä Sipoon Nikkilässä. Bussi luo uusia mahdollisuuksia autottomaan retkeilyyn sekä reittisuunnitteluun. Sen avulla on mahdollista hypätä pois esimerkiksi Kuusijärvellä, kävellä Sipoonkorven toiselle puolelle Knutersintielle ja nousta sieltä uudelleen bussin kyytiin. Retkensä voi suunnitella vapaasti ilman auton parkkipaikan miettimistä ja palaamista takaisin reitin lähtöpisteeseen. Matkalla voi pysähtyä myös esimerkiksi tutustumaan Ravintola Tilan palveluihin Knutersintielle.

Sipoonkorpi viettää tänä vuonna merkkipäiviä tullessaan 10 vuoden ikään. Sipoonkorven suosio retkeilykohteena on viime vuosina ollut kasvussa. Puiston käyntimäärät lähes kaksinkertaistuivat vuodessa: vuonna 2020 käyntimäärät nousivat 204 000:een, kun ne edellisenä vuonna olivat 110 000.

Merkittävä osa Sipoonkorven kunnostuksista ja kehittämisestä toteutetaan eduskunnan Metsähallituksen Luontopalveluille myöntämällä lisätalousarviorahoituksella. Lisärahoitus on tärkeä apu, jolla pystymme vastaamaan suursuosioon nousseen kansallispuiston retkeilypalvelujen kysyntään.

Lisätietoja

Erikoissuunnittelja Aino Von Boehm, Metsähallitus, Rannikon ja pääkaupunkiseudun Luontopalvelut; puh. 040 763 4318, aino.vonboehm@metsa.fi