Julkaistu 12.5.2021

Siidan vanha päänäyttely väistyy uuden näyttelyn tieltä

Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siidan laajennushanke on päättynyt ja perusparannus alkaa. Siidan vanha päänäyttely puretaan ja tehdään tilaa uudelle näyttelylle, jossa kulttuuri- ja luonto yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi.

Siidan yli 20 vuotta vanha päänäyttely on ollut suosittu. Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siida kiittää edellisen Siidan päänäyttelyn näyttelytyöryhmää ja tekijöitä hienosta näyttelystä.

Kiitellyssä ja ylistetyssä näyttelyssä on käynyt yli miljoona vierailijaa aistimassa saamelaisuuden, Saamenmaan ja Pohjois-Lapin luonnon henkeä ja tunnelmaa. Nyt näyttely uudistetaan lattiasta kattoon. Näyttelyn pääasia on aina sisältö, mutta myös vanhentunut näyttelytekniikka uudistetaan kokonaan. Näyttelyn huolto, päivittäminen ja uuden tiedon lisääminen on jatkossa helpompaa.

Vanhan näyttelyn käyttökelpoiset osat säilytetään.  Kokoelmaesineet palautuvat konservoinnin kautta kokoelmiin tai uuteen näyttelyyn. Täytettyjen eläinten turkeille ja höyhenpuvuille tehdään kevyt huolto. Osa rekvisiittaesineistöstä jatkaa myös opastuskäytössä, luonto- ja museokasvatuksessa, ulkomuseossa ja vaihtuvissa näyttelyissä.  Vanhan näyttelyn purun jälkeen alkaa näyttelysalin perusparannus. Pinnat kunnostetaan ja katto saa uuden maalipinnan, jonka jälkeen päästään rakentamaan uutta näyttelyä.

Siida-rakennus on kiinni perusparannuksen ajan toukokuusta lähtien.  Saamelaismuseon ja Siidan asiakaspalvelu, Siida Shop, Metsähallituksen asiakaspalvelu ja matkailuneuvonta toimivat Siidan alueella sijaitsevissa väistötiloissa 1.6.2021 alkaen.  Saamelaiskulttuuriin pääsee tutustumaan ulkomuseolla, joka toimii perusparannuksen aikana näyttely- ja käyntikohteena.

Nämä maat ovat lapsiamme

Siidan uusi näyttely on nimeltään ”Enâmeh láá mii párnááh – Nämä maat ovat lapsiamme”,  inarilaisen Matti Morottajan kirjoittaman inarinsaamenkielisen runon mukaan. Näyttelyn nimi tiivistää luonto- ja kulttuuriaiheiden tärkeimmät viestit.

Näyttelyn kulttuurisisällöissä pohditaan, miten menneisyys elää meissä. Jokaisessa elää monimuotoinen eri aikakausien perintö, jonka avulla sopeudutaan muutoksiin ympärillämme. Luontonäkökulma tuo esiin erityisesti viimeisen jääkauden jälkeistä ilmastohistoriaa ja lisäksi pohditaan mitä ilmastolle tapahtuu tulevaisuudessa. Luontoaiheita käsitellään Ylä-Lapin suojelualueiden sekä niillä esiintyvien erilaisten luontotyyppien ja eliölajien kautta.

Uuden näyttelyn pääsuunnittelija on Harri Koskinen Teollisuuden Ystävät Oy:stä. Kulttuuriosion käsikirjoituksen on laatinut professori Veli-Pekka Lehtola, kulttuuriosion taiteellisena johtajana toimii Outi Pieski. Luonto-osion käsikirjoittaja on biologi Matti Mela.

Siidan päänäyttelyn kulttuuriosion uudistamista rahoittavat Koneen säätiö, Suomen Kulttuurirahasto/Museovisio, OKM/erityisavustus sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto. Saamelaismuseolla on käynnissä myös näyttelyn uusimiseen liittyvä Muittut, muitalusat – the story of the Sámi by the Sámi -Interreg-hanke. Siidan päänäyttelyn luonto-osuuden uusimiseen Metsähallitus sai rahoituksen valtion lisätalousarviosta.

Museonjohtaja Sari Valkonen, p. 040 767 1052 tai sari.valkonen(at)samimuseum.fi
Projektipäällikkö Eeva Kyllönen, p. 040 5709382 tai eeva.kyllonen(at)samimuseum.fi

Puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi, Metsähallitus, Luontopalvelut, p. 0400 125 782 tai pirjo.seurujarvi(at)metsa.fi
Projektipäällikkö Kirsi Ukkonen, Metsähallitus, Luontopalvelut, p. 0400 479 986 tai kirsi.ukkonen(at)metsa.fi

Siidan uudistuksesta verkkosivuillamme: https://siida.fi/siida-uudistuu/

Siida on Inarissa, ja siellä toimivat Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida sekä Ravintola Sarrit. Saamelaismuseo Siidan toiminnasta vastaa Saamelaismuseosäätiö. Ylä-Lapin luontokeskus Siida kuuluu Metsähallituksen valtakunnalliseen luontokeskusverkostoon.

Vuonna 1998 avattu Siida-rakennus laajennetaan ja peruskorjataan. Laajennusosiin sijoittuvat Saamelaismuseon kokoelmatilat sekä ravintola. Saamelaismuseon ja luontokeskuksen yhteinen perusnäyttely uusitaan. Palvelemme koko uudistuksen ajan. Laajennettu ja peruskorjattu Siida sekä uusi näyttely avataan huhtikuussa 2022.