Julkaistu 6.9.2018

Seitsemisen luontokeskukseen haetaan uutta vuokralaista

Metsähallitus hakee uutta vuokralaista Seitsemisen luontokeskukseen. Tavoitteena on kehittää luontokeskuksesta monipuolinen retkeilykeskus, joka palvelee kansallispuiston asiakkaita.

Seitsemisen kansallispuiston ytimessä sijaitseva luontokeskuskokonaisuus sisältää kahvila-ravintolan, auditorion, näyttelytilat sekä majoitus-, sauna- ja keittiötilat lisärakennuksessa. Yhtä aikaa mahtuu majoittumaan noin 20 retkeilijää. Pihapiirissä on viihtyisä nuotiokatos sekä varastotiloja.

Seitseminsen luontokeskuksen nykyinen yrittäjä Merja Salmela haluaa siirtyä uusille urille, takaisin perinteisempään ravintolatoimintaan. Vajaan vuoden luontokeskusyrittäjyyttä kokeilleena hän kokee vahvuutensa olevan nimenomaan ravintolan keittiössä.

– Luontokeskuskokonaisuuden mahdollisuudet kannattaa kuitenkin hyödyntää laajemmalla palvelutarjonnalla, toteaa Merja Salmela ja rohkaisee kiinnostuneita yrittäjiä kumppanoitumaan.

Kansallispuistojen upea luonto ja palvelut ovat suuria vetovoimatekijöitä niin kotimaisille kuin ulkomaisille luontomatkailijoille. Seitsemisen kansallispuistossa vierailee vuosittain lähes 45 000 retkeilijää ja käyntimäärä on kasvussa. Puiston kattava reitti- ja latuverkosto tarjoaa hyvät mahdollisuudet luonnossa liikkumiseen ja retkeilyyn. Luontokeskus sijaitsee kansallispuiston sisääntuloreitin varrella ja toimii luontopolkujen ja retkeilyreittien lähtöpisteenä. Tunnettu Koveron perinnetilakin sijaitsee vain 7 kilometrin päässä.

– Tilat soveltuvat monenlaiseen ohjelmapalvelu-, välinevuokraus- ja tapahtumatoimintaan. Olemme avoimella mielellä keskustelemassa koko rakennuksen monipuolisesta hyödyntämisestä, ja haluamme tarjota yrittäjälle/yrittäjille mahdollisuudet pitkän aikavälin kehittämiseen, sanoo puistonjohtaja Tuula Peltonen Järvi-Suomen Luontopalveluista.

Lähellä sijaitsevan Helvetinjärven kansallispuiston kanssa alue muodostaa luontomatkailullisen kokonaisuuden. Helvetinjärvellä vieraili 26 000 retkeilijää ja matkailijaa vuonna 2017.

Järvi-Suomen Luontopalvelut pyytää kiinnostuneita tahoja olemaan yhteydessä puistonjohtaja Tuula Peltoseen syyskuun aikana sähköpostitse. Seitsemisen luontokeskus on nykyisen yrittäjän pyörittämänä avoinna 28.10.2018 saakka.

Lisätietoja: Tuula Peltonen, puistonjohtaja, Metsähallitus, Järvi-Suomen Luontopalvelut, puh. 0400 924 534, tuula.peltonen(at)metsa.fi.