Julkaistu 21.4.2021

Säpin majakkasaarta ja Satakunnan kansallispuistoja kunnostetaan

Metsähallitus on saanut valtiolta vuosina 2019–2021 Satakuntaan tehtäviin investointeihin lisärahoitusta noin 300 000 euroa. Tällä rahalla kunnostetaan reittejä ja muita rakenteita Puurijärven–Isonsuon ja Selkämeren kansallispuistoissa sekä Pinkjärven luonnonsuojelualueella.

Parhaillaan on menossa Säpin satama-alueen kunnostuksen jatkaminen. Laiturin eli möljän kunnostustyöt alkavat heti vapun jälkeen. Työ kestää noin kaksi viikkoa, jolloin laituriin kiinnittyminen ei ole mahdollista. Urakan toteuttaa RapInsto Oy.

Säpin alueen kehittäminen vahvistaa alueen luontomatkailua ja tukee paikallistaloutta.

– Lisärahoitus tulee tarpeeseen, sillä käyntimäärät kohteissa ovat kasvussa Satakunnassakin. Säpin möljälle nyt tehtävä kunnostus paitsi pysäyttää sen hajoamisen, myös parantaa kohteen saavutettavuutta, sanoo kenttäpäällikkö Anssi Riihiaho Metsähallituksen Luontopalveluista.

Kruununmöljäksi kutsuttu Säpin hirsiarkkulaituri on rakennettu 1870-luvulla, ja se on kaavalla suojeltu RKY-kohde (valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö). Alkujaan laiturin ympärillä oli nykyistä enemmän vettä, sillä maa on 150 vuodessa kohonnut noin metrin verran. Viime vuosina möljän alimmat hirret ovat pettäneet ja päässeet muljahtamaan ulospäin. Tämän seurauksena hirsiarkun täyttönä olevat kivet ovat alkaneet sortua ulos rakennelmasta.

Hajoamisen estämiseksi laiturin ympärille rakennetaan matalampi arkkurakenne, joka sitoo vanhan arkun hajoavat alaosat paikoilleen. Samalla uusi rakenne mataloittaa ja helpottaa laiturille nousemista. Laiturilta majakkapihalle kulkeva lankonki uusittiin vuosina 2017 ja 2018.

Valtion lisärahoituksen lisäksi Metsähallitus on saanut lisätukea yhteistyöhön Satakunnan vankilan Huittisten avolaitoksen kanssa. Vuonna 2021 Metsähallituksen Satakunnan töissä työskentelee ympärivuotisesti 12 avolaitosvankia.

Metsähallitus, Rannikon Luontopalvelut, kenttäpäällikkö Anssi Riihiaho, puh. 040 5527516. anssi.riihiaho@metsa.fi