Julkaistu 4.10.2022

Sanginjoen opiskelijakilpailun voittajatöissä tuoreita ideoita ja positiivista rohkeutta retkeilyrakenteisiin

Metsähallituksen ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön yhteistyössä järjestämä Sanginjoen luonnonsuojelualueen retkeilyrakenteiden opiskelijakilpailu on ratkennut. Voittajaksi valittiin ehdotus Pystymetsä, jonka tekijöinä ovat Hermanni Hakumäki ja Minttumeri Hirsimaa. Kilpailussa palkittiin ja lunastettiin yhteensä viisi työtä. Lisäksi jaettiin yleisöäänestyksen palkinto.

Sanginjoen opiskelijakilpailun voittajaksi valittiin yksimielisesti ehdotus Pystymetsä, jonka tekijöinä ovat Hermanni Hakumäki ja Minttumeri Hirsimaa. Toiselle sijalle tuli ehdotus Siimes, jonka tekijä on Saija Seppä. Kolmannen palkinnon sai ehdotus Lehto, tekijänään Ossi Tuuttila. Näiden lisäksi Metsähallitus lunasti ehdotuksen Rauha, tekijänään Helmi Martinmäki, ja ehdotuksen Valon leikki, jonka tekijä on Liisa Kärki.

Havainnekuva, missä ihminen istuu puupenkillä katoksen edessä, katosta kannattavat pystypuista tehdyt, nelikulmaiset pylväät, pystyhirret. Taustalla vanha mökki.
Havainnekuva Ahinmajan vuokratuvan yhteyteen Sanginjoelle suunnitellusta rakenteesta. Suunnittelu: Hermanni Hakumäki ja Minttumeri Hirsimaa, Oulun yliopisto.

Kolmannelle sijalle tullut ehdotus Lehto oli myös yleisön suosikki. Yleisö sai syyskuussa äänestää verkossa suosikkiaan esteettömistä taukopaikoista. Palkintolautakunta jakoi myös kaksi kunniamainintaa, jotka saivat NILA, tekijänään Paulus Alajeesiö ja Eemeli Nurmi sekä Tonttu, jonka takana on Eevi Leino.

– Voittajatyö on erittäin tyylikäs. Ehdotuksessa on kiinnostavaa muuntelevuutta ja sitä on mahdollista soveltaa joustavasti eri paikkoihin, tuomariston puheenjohtaja, professori Helka-Liisa Hentilä luonnehtii.

Metsähallituksen ja Oulun yliopiston edustajista koostuvan tuomariston mukaan arkkitehtuurin opiskelijoille suunnattu kilpailu onnistui hyvin ja ehdotuksia saatiin runsaasti. Ehdotuksissa oli positiivista rohkeutta, luovuutta ja yllätyksellisyyttä. Sanginjoen metsäistä maisemaa ja suunnittelutehtävää tarkasteltiin ehdotuksissa eri tavoin ja tuorein silmin. Kilpailun taso oli arkkitehtonisesti hyvä ja tasainen huolimatta tehtävän haastavuudesta.

– Tämä toi meillekin uusia ajatuksia siitä, miten retkeilyrakenteita voi toteuttaa. Esimerkkinä uudesta innovaatiosta oli opastaulun taustarakenteen kallistaminen eteenpäin siten, että taulun teksti tulee lähemmäksi ja on luettavissa vaikka pyörätuolista tai rollaattorin penkiltä. Tämä idea tulee varmasti hyödynnettyä. Tämä oli innostava yhteistyö, ja mielellään teemme jatkossakin yhteistyötä oppilaitosten kanssa, iloitsee erikoissuunnittelija Ulla Matturi Metsähallituksen Luontopalveluista.

– Lähiluonnossa ulkoiluun liittyvä suunnittelutehtävä tarjosi opiskelijoille innostavan kesäopintomahdollisuuden sekä mahdollisuuden työelämäyhteistyöhön, Helka-Liisa Hentilä sanoo.

Toteutukseen etsitään rahoitusta

Tulokset julkistettiin 3.10.2022. Oulun yliopistolla järjestetyssä palkintotilaisuudessa. Voittajatyön suunnittelija sai 3 000 euron rahapalkinnon, toiselle sijalle valittu 2 000 euroa ja kolmannelle sijalle tullut 1 000 euroa. Kolmannen sijan työ palkittiin myös yleisöäänestyksen voitosta 1 000 eurolla.

Tuomaristo suositteli yksimielisesti, että Sanginjoen luonnonsuojelualueen retkeilyrakenteiden suunnittelua jatketaan voittaneen ehdotuksen Pystymetsä pohjalta. Jatkotyöstössä korostuvat toteuttamiseen ja käytännöllisyyteen liittyvät asiat. Rakenteiden tulee olla myös helposti huollettavia ja kestäviä.

– Jatkamme voittajatyön tarkempaa rakennesuunnittelua syksyn aikana ja toivottavasti saamme käynnistää myös toteutusurakan. Rahoituksestahan se riippuu. Nykyiset rakenteet ovat elinkaarensa päässä, eivätkä riitä vastaamaan kasvavien käyntimäärien tarpeeseen. Jos kaikki menee niin sanotusti putkeen, rakentaminen voisi alkaa ensi kesänä Sanginjokivarresta, Ulla Matturi kertoo.

Sanginjoen luonnonsuojelualue siirtyi viime vuonna Metsähallituksen hoitoon. Lähivuosina kaikki alueen retkeilyrakenteet uusitaan.

Erikoissuunnittelija Ulla Matturi, Metsähallitus Luontopalvelut: ulla.matturi@metsa.fi, 040 129 3357

Yhdyskuntasuunnittelun professori Helka-Liisa Hentilä, Oulun yliopisto: helka-liisa.hentila@oulu.fi, 040 837 5527

Sanginjoki (luontoon.fi)