Julkaistu 19.4.2018

Saimaannorppakanta vakiintunut Puruvedelle

Metsähallituksen pesälaskennoissa Saimaan Puruvedellä havaittiin ensimmäinen norpan kuutti vuosikymmeniin. Kuutin syntymää on odotettu Puruvedellä vuodesta 2007 lähtien, jolloin siellä havaittiin ensimmäiset talvehtivat saimaannorpat.

Puruvesi on aikoinaan ollut hyvä norppavesi. Historiatietojen mukaan siellä vielä ennen sotavuosia oli vankka yli 50 norpan kanta. Sodan jälkeen Puruvedeltä metsästettiin norppia vahinkoeläiminä ja alueen norppakanta katosi. Puruvesi on norpan luontaista elinaluetta, jonne norppa on hitaasti palaamassa kannan elpyessä. Viimeisen kannanarvion mukaan Puruvedellä on noin 5-7 norppaa.

Jo 1980-luvulta lähtien on Puruvedeltä tullut satunnaisia norppahavaintoja avovesiaikaan. Vuonna 2007 ensimmäisten norppien havaittiin pesineen eli asuneen ympärivuotisesti Puruvedellä. Vuonna 2009 siellä jäi verkkoon 5-vuotias, juuri sukukypsyyden saavuttanut norppa. Tänä vuonna alueelle syntyi ensimmäinen kuutti, joka kertoo norppakannan pystyvän pysyvästi levittäytymään aiemmin autioituneille alueille.

Metsähallitus
Suojelubiologi Jouni Koskela 0400 188 825