Julkaistu 11.9.2018

Saimaannorpan suojelutyön tuloksia esitellään Savonlinnassa 22.9.2018

Hankkeen päätavoitteina olivat kalastuksen sivusaaliskuolleisuuden vähentäminen mm. kehittämällä norppaturvallisia kalastusvälineitä ja edistämällä niiden käyttöä, ihmislähtöisen häiriön ehkäiseminen, ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen helpottaminen apukinosmenetelmän avulla. Lisäksi vahvistettiin paikallisten vapaaehtoisten roolia suojelutoimien toteutuksessa ja tuotettiin monipuolista ja kattavaa tietoa suojelutoimenpiteiden ja päätöksenteon tueksi.

Saimaannorpan suojelu on monien tahojen yhteistyötä. Seminaarissa hankkeen toimenpiteitä esittelevät Metsähallituksen oman väen lisäksi eri alojen asiantuntijat ja toimijat.

– Paikallisilla vapaaehtoisilla on suuri rooli norppien suojelussa. Haluankin kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita ja vapaaehtoisia, jotka ovat lähteneet innolla mukaan. Hankkeessa kehitettiin vapaaehtoisten verkostoa, jonka avulla on esimerkiksi mahdollista tehdä apukinoksia lyhyessä ajassa koko Saimaan alueelle, kertoo projektipäällikkö Raisa Tiilikainen Metsähallituksesta.

Pitkäjänteisten suojelutoimien ansiosta saimaannorppakannan koko on saatu käännettyä hitaaseen kasvuun. Saimaannorppa-LIFE-hankkeen aikana norppien määrä on kasvanut noin 310 yksilöstä 370–380 yksilöön. Juuri nyt saimaannorpan elämä näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan, mutta lajin säilyminen Saimaalla edellyttää toimia myös jatkossa. Sukupuuton uhka on edelleen merkittävä.

Saimaan Luonto- ja kulttuurikeskus Riihisaareen valmistui kesällä uusi, Saimaan luonnosta ja saimaannorpan suojelun menestystarinasta kertova näyttely. Varsinaisen seminaariohjelman jälkeen osallistujilla vapaa pääsy Riihisaaren ”Saimaan sylissä” -näyttelyyn.

Myös itse seminaariin on vapaa pääsy ja hanke tarjoaa osallistujille kahvit. Kahvitarjoilun järjestämiseksi toivomme ilmoittautumisia 16.9. mennessä osoitteeseen saimaannorppa(at)metsa.fi.

Projektipäällikkö Raisa Tiilikainen, Saimaannorppa-LIFE-hanke, Metsähallitus puh. 040 7541 449