Julkaistu 1.6.2021

Saimaan luontokeskus Savonlinnassa avautuu täysin uudistetussa Riihisaaressa

Saimaan luontokeskus osana Riihisaarta avautuu kesäkuun alussa yli puolentoista vuoden evakon jälkeen. Rakennuksen täydellinen peruskorjaus valmistui alkuvuodesta. Tämän jälkeen on sisustettu uusia tiloja ja rakennettu näyttelyitä.

Saimaan luontokeskus on vuodesta 2008 alkaen toiminut samoissa tiloissa yhdessä nykyisen Savonlinnan museon kanssa. Olavinlinnan naapurissa sijaitseva rakennus on alkuperältään arkkitehti Ernst Lohrmannin suunnittelema kruunun jyvämakasiini vuodelta 1852.

Savonlinnan museon ja Metsähallituksen luontokeskuksen yhteinen, parhaillaan täydentyvä näyttely ”Saimaan sylissä” kertoo ihmisen, kaupungin, luonnon ja kulttuurin tarinan Savonlinnassa, aivan keskellä Saimaata.

Valokuva otettu ylhäältä, kivilinnan tornin aukosta. Alhaalla järvi ja niemellä suuri, vanha tiilirakennus ja sen takana vanhoja laivoja laiturissa.
Riihisaari Olavinlinnan tornista. Kuva: Anssi Taskinen.

Näyttelyn jälleenrakennuksen yhteydessä osa näyttelyn Saimaan saarista muotoutui uudelleen. Esimerkiksi laivat saivat näyttelyssä enemmän tilaa. Alkuperäiset teemat ovat edelleen läpi näyttelyn kulkeva punainen lanka. Teemat yhdessä kertovat, miksi Saimaa on ainutlaatuinen ja upea järvi. Ja kuinka ihmisen kädenjälki näkyy suojelualueiden saarissakin, kunhan osaa katsoa sitä erilaisten linssien läpi, kurkata pinnan alle ja tulkita näkemäänsä. Näyttely kertoo myös onnistuneesta norpan suojelutyöstä, vuodenkierrosta ja ihmisen toimeentulosta sekä suojelualueiden merkityksestä ihmisten virkistäytymiselle.

– Metsähallituksen Saimaan luontokeskuksen uutena elementtinä Riihisaaressa on alakerran retki-infotila halkoseinineen ja laavuineen. Retkiteema ja laavu siirtyivät päänäyttelystä omaan tilaansa. Nuotion ääressä istuskellen kävijät voivat tutustua Metsähallituksen ylläpitämiin retkeilykohteisiin Saimaalla ja muualla Suomessa, katsella kuvaesityksiä Savonlinnan ympäristön luontokohteista tai vain nautiskella retkeilyteemaan virittävän tilan tunnelmasta, suunnittelija Tiina Linsén Metsähallituksen Luontopalveluista kertoo.

Asiakaspalvelu- ja myymälätilat sekä pääsisäänkäynti ovat uudistuneet täysin. Koska Savonlinnan museo on erikoistunut Saimaan kulttuurihistorian ja erityisesti Saimaan purjehdushistorian tallentamiseen ja tutkimukseen, on laivatunnelmaa tuotu sisätiloihinkin kalusteiden muodossa. Elämyksellistä ja esteetöntä sisääntuloluiskaa pitkin rakennukseen saapuvan toivottavat tervetulleeksi historialliset hahmot.

Riihisaaren moniin uudistuksiin ja perusnäyttelyn jälleenrakennukseen Metsähallituksen Luontopalvelut on saanut tukea useammastakin hankkeesta. Esimerkiksi retki-info ja asiakaspalvelutiski on rakennettu ENI Sustain Pro -hankkeen varoin ja asiakaspalvelutilat pääosin Luonto-Saimaa EAKR -hankkeen rahoituksella. Sisäänkäynnin, asiakaspalvelutilakokonaisuuden ja retki-infotilan suunnittelutyöstä vastasi arkkitehti- ja suunnittelutoimisto Partanen & Lamusuo Oy.

Uudistuneena avautuvan Riihisaaren vaihtuvina näyttelyinä kesäkuun alusta alkaen nähdään Jukka Rintalan ”Unelmien matkassa 2021  – The way of dreams”, Signe Branderin ”Kadonnutta Savonlinnaa etsimässä” sekä ”Savon Vincent” – Ilmari Aalto 130 vuotta.

Metsähallitus, Luontopalvelut, suunnittelija, Tiina Linsén puh. 040 738 8312
Savonlinnan museo, museonjohtaja, Nikke Kaartinen puh. 044 417 4460

Aukioloajat:
Avoinna päivittäin klo 10–17, heinäkuussa klo 10–18
(suljettu juhannuksena, itsenäisyyspäivänä ja jouluna)