Julkaistu 9.9.2019

Retkiratsioissa muistutetaan hyvistä retkeilytavoista Nuuksion kansallispuistossa

Metsähallitus järjestää syyskuussa kahtena viikonloppuna valvontatempauksen, Retkiratsian, Nuuksion kansallispuistossa (pe 6.9.–su 8.9. ja pe 27.9.–su 29.9.). Viikonloppuna 3–4 henkilön partio kulkee Nuuksion kansallispuistossa ja kertoo retkelijoille hyvistä retkeilytavoista ja muistuttaa kansallispuiston sääntöjen noudattamisesta. Nuuksion kansallispuistossa on yhä enemmän ikävää käyttäytymistä mm. laittomia tulipaikkoja, metelöintiä yömyöhään ja roskaamista.

– Suurin osa retkeilijöistä osaa toimia hyvin ja olemme ennen kaikkea liikkeellä hyvien retkeilytapojen puolesta ja luonnonsuojelun, yleisen viihtyvyyden ja turvallisuuden vuoksi. Jaamme esimerkillisesti toimiville mm. Haltian näyttelylippuja ja jututamme retkeilijöitä keräten myös palautetta Nuuksiosta. Tarvittaessa muistutamme kansallispuiston järjestyssäännöistä ja hyvästä retkietiketistä, sanoo puistonjohtaja Harri Karjalainen Metsähallituksessa.

Retkiratsiassa on mukana Metsähallituksen työntekijöita, joista ainakin yksi on erätarkastaja. Hän voi sakottaa maastossa, jos havaitaan rikkeitä, esim. laittomia nuotioita.

Hieman sateisessakin säässä lauantaina 6.9. oli kansallispuistossa liikkellä paljon retkeilijöitä. Päivän päättyessä oli ratsiassa havaittu kuusi laitonta nuotiota ja useita aiemmin tehtyjä nuotiopaikkoja. Joku oli myös ryhtymässä yöpymään paikassa, missä telttailu ei ole sallittu. Kansallispuistossa on osoitettu paikat telttailuun ja nuotiotulien tekoon.

Aiemmin Nuuksiossa on ollut partiolaisten tekemää Kuutamoritarit-yöpartiointia, ja tempaus elvyttää osin tätä perinnettä.

Metsähallitus, puistonjohtaja Harri Karjalainen, puh. 0206 39 4720, harri.karjalainen(at)metsa.fi