Julkaistu 18.3.2020

Retkikohteiden varaus- ja vuokratuvat suljetaan

Koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi Metsähallituksen Luontopalvelujen omassa vuokrauksessa olevien varaus- ja vuokratupien varaukset perutaan kevätsesongiksi 21.3.2020 lähtien. Tupia on etenkin kansallispuistoissa, muilla suojelualueilla ja erämaa-alueilla. Osa tupia varanneista on kuitenkin jo maastossa tuvan avaimen kanssa, ja turvallisuutensa takia he käyttävät tupaa varauksensa ajan.

Metsähallituksen Luontopalvelut peruu omassa vuokrauksessaan olevien varaus- ja vuokratupien sekä varaus- ja vuokrakotien ja kammienvaraukset retkeilykohteillaan toukokuun loppuun. Retkeilykohteiden saunoja ei saa toistaiseksi käyttää.

Peruminen koskee kansallispuistoissa, muilla suojelualueilla ja erämaa-alueilla olevia tupia, kotia ja kammeja. Rakennukset ovat pieniä, ja niissä on useita hyvin lähekkäisiä petipaikkoja. Kevätsesonkina tuvat ovat etenkin Lapissa usein hyvin varattuja. Retkeilyolosuhteissa riittävän hygienian ylläpito koronavirusepidemian aikana on vaikeaa.

Varauksen tehneisiin ollaan yhteydessä mahdollisimman pian. Maksetut varausmaksut palautetaan tai varausta voi siirtää. Tupiin mahdollisesti liittyvistä maastoliikenneluvista tulee lisätietoa lähiaikoina.

Autiotupia ei suljeta, koska niiden käyttäjiin ei voida ottaa yhteyttä ja autotupaa voi tarvita huonon sään yllättäessä. Metsähallitus muistuttaa, että etenkin vilkkaimmilla tuvilla saattaa päivittäin käydä kymmeniä henkilöitä, joten jokaisen tulee käyttää harkintaansa, meneekö autiotuvalle.

Jo aikaisemmin Metsähallitus on kehottanut välttämään lähtemistä retkeilemään syrjäisille kohteille, joille ei ole liikenneyhteyksiä. Esimerkiksi Lapissa retkeilijöiden varaus-, vuokra- ja autiotupia on jopa kymmenien kilometrien päässä lähimmistä teistä. Avun saaminen huonojen yhteyksien päässä oleville tuville ja muille kaukaisille retkikohteille kestää hätätilanteessa tunteja ja huonoissa sääoloissa paljon pidempään, jopa päiviä.

Retkiolosuhteissa hygienian ylläpito on aina tärkeää, mutta nyt se on erityisen tärkeää.

Lisätietoa:

Puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi, puhelin 0400 125782