Julkaistu 10.6.2022

Repovedellä selvitetään jätteiden luvatonta polttoa

Metsähallituksen Luontopalvelut on tehnyt poliisille tutkintapyynnön, joka koskee Repovedellä tapahtunutta rakennusjätteiden polttoa. Metsähallituksen Luontopalvelut pitää todennäköisenä, että sen oma henkilökunta on polttanut luvattomasti rakennusjätettä, jonka seassa on ollut mm. kyllästettyä puuta, kattohuopaa ja maalipurkkeja. Jätteiden poltto tuli ilmi 31.5.2022 saapuneen asiakaspalautteen perusteella.

Repoveden kansallispuiston tunnus, jossa on kettu ja pihjalanlehtiä.
Kuva: Jouni Kallio.

Metsähallituksen Luontopalvelut kiittää asiakasta arvokkaasta palautteesta, jonka pohjalta kenttäpäällikkö teki Repovedellä maastotarkastuksen 1.6.2022. Maastotarkastuksessa löytyi selkeitä merkkejä jätteidenpoltosta kahdelta alueelta. Metsähallituksen Luontopalvelut on tehnyt tänään tutkintapyynnön asiasta Kouvolan poliisille. Lisäksi alueelta otetaan maanäytteet ja selvitetään yhdessä Kouvolan ympäristöpalvelujen ja Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kanssa, vaatiiko tilanne maa-ainesten vaihtamista.

”Tehtävänämme on hoitaa Suomen kauneinta ja arvokkainta luontoa, joten jätteiden poltto rikkoo karkealla tavalla toimintaperiaatteitamme ja olemme siitä järkyttyneitä. Asian vakavuuden huomioon ottaen päädyimme tekemään asiasta tutkintapyynnön poliisille. On tärkeää, että toiminnan mittasuhteet selvitetään”, luontopalvelujohtaja Henrik Jansson Metsähallituksesta kertoo.

Jätteiden poltto tapahtui Repoveden kansallispuistoon kiinteästi liittyvällä UPM Kymmene Oyj:n omistamalla Aarnikotkan metsän luonnonsuojelualueella. Asiasta on informoitu maanomistajaa. Maastotarkastuksessa löytyi jätteidenpolttopaikat sekä Tolosen talon pihapiiristä Saarijärven sisääntulon läheltä että Kivisilmäntien vieressä olevalta laanialueelta.

”Pyydämme anteeksi Repovedellä tapahtunutta luvatonta jätteiden polttoa. Varmistamme, että ympäristöohjeitamme noudatetaan jatkossa eikä tilanne tule toistumaan,” aluejohtaja Jouni Aarnio Metsähallituksen Luontopalveluista sanoo.