Julkaistu 24.10.2018

Porkkalanniemi uusiutuu retkikohteena

Viitoitettu noin viiden kilometrin pituinen reitistö yhdistää viisi keittokatosta ja kaksi tulipaikkaa palvellen niin patikoijia kuin evästelijöitäkin. Veneilijälle Porkkalanniemeltä löytyy vierasvene- ja retkisatamia sekä luonnonsatamia.

– Käytettävyyden lisäksi on otettu huomioon luonnon ja kulttuuriperinnön arvot ja virkistyskäytön yhteensovittaminen. Reitit ja palvelut on keskitetty jo käytössä olevalle alueelle siten, että tarjoutuu mahdollisuus kokea parhaat maisemat ja vaihteleva luonto, metsät, kalliot ja meri, kerto projektipäällikkö Hanna Ylitalo Metsähallituksesta.

Porkkala. Kuva: Janne Kommonen.Porkkalanniemen kokonaisuutta on suunniteltu yhdessä alueen omistajien – Metsähallituksen, Kirkkonummen, Vantaan, Helsingin ja Nurmijärven sekä Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen – kanssa. Jatkossa alueella on sekä Porkkalan luonnonsuojelualue että Porkkalanniemellä olevat kuntien ja valtion virkistys- ja luonnonsuojelualueet. Retkeilijälle alue näyttäytyy yhtenäisenä saman viitoituksen, opastusmateriaalin ja www.luontoon.fi/porkkala-verkkosivun avulla.

Perustettava Porkkalan luonnonsuojelualue sijaitsee ulkomerellä ja siihen kuuluu laajoja vesialueita, pieniä saaria ja luotoja sekä Träskön saari. Telegrafbergetin alue kuuluu myös suojelualueeseen.

Porkkalanniemellä sijaitsevat neljän eri kunnan virkistys- ja suojelualueet. Niemen eteläosa on Kirkkonummen kunnan luonnonsuojelualuetta, idässä oleva Lähteelän alue kuuluu Helsingin kaupungille. Niemen pohjoisosassa oleva Vetokannas on Vantaan virkistysaluetta. Lähellä Tullandetin siltaa sijaitsee Nurmijärven virkistysalue.

Roskatonta retkeilyä

Porkkalanniemellä siirrytään roskattomaan retkeilyyn. Maastossa olevat jäteastiat on nyt poistettu ja retkeilijä tuo roskansa alueen pysäköintipaikoilla oleviin sekajätteiden keräysastioihin tai lajittelee jätteensä kotona. Maaston jäteastiat poistettiin kustannussyistä, ja säästyneet rahat käytetään alueen muuhun hoitoon.

Porkkalan luonto

Porkkalan sijainti tekee alueesta arvokkaan ja erityisen. Pitkälle lounaaseen, keskelle Suomenlahtea työntyessään Porkkalanniemellä on vaikutuksensa niin lintujen muuttokäyttäytymiseen ja vedenalaisen luonnon olosuhteisiin.

Porkkalanniemi on maisemallisesti arvokasta erityisesti laajojen silikaattikallioiden, vanhojen luonnonmetsien, perinnemaisemien ja jylhien kalliorantojensa ansiosta. Alueella on runsaasti erilaisia elinympäristöjä rannikon korkeista havumetsistä ja rehevistä hakamaista aina ulkosaariston karuille luodoille asti.

Alue on yksi Suomen parhaita lintujen havainnointipaikkoja erityisesti muuttoaikoina, jolloin miljoonien lintujen muuttoreitit ylittävät Porkkalanniemen kärjen ja saaristoalueen. Alueella on myös lukuisia uhanalaisia lajeja.

Niemeltä löytyy myös paljon kulttuurihistoriallisia kohteita, kuten pronssi- ja rautakautisia hautaraunioita, linnoitustöiden jäänteitä, entisajan merimerkkejä sekä entisten asuinsijojen perustoja pihapiireineen. Porkkalan edustan merialueelta löytyy tiheämmin hylkyjä kuin mistään muualta Suomesta.

Lisätietoa:
Projektipäällikkö Hanna Ylitalo, Metsähallitus, puh. 0206 39 4657, hanna.ylitalo(at)metsa.fi