Julkaistu 13.10.2020

Poliisin ja Metsähallituksen yhteisessä Retkiratsiassa muistutetaan hyvistä retkeilytavoista Nuuksiossa

Poliisin ja Metsähallituksen yhteistiedote sekä kutsu medialle.

Metsähallitus järjestää yhdessä poliisin kanssa valvontatempaus Retkiratsian Nuuksion kansallispuistossa lauantaina 17.10. Länsi-Uudenmaan poliisin eräyhteyshenkilöistä, Metsähallituksen erätarkastajasta ja asiakaspalveluväestä koostuva partio kulkee kansallispuistossa ja muistuttaa retkeilijöitä hyvistä retkeilytavoista.

Yhteistyöllä tuodaan retkietikettiä tutuksi

Suurin osa retkeilijöistä käyttäytyy fiksusti, mutta Nuuksiossa esiintyy yhä enemmän myös ikävää käyttäytymistä. Monet uudet retkeilijät ovat löytäneet kansallispuiston, eikä kaikilla ole vielä esimerkiksi paloturvallisuus tai toisten retkeilijöiden ja luonnon huomioiminen hallussa.

“Nuuksio on urbaani erämaa ja yhteinen lähiluontokohde. Meillä on vahva toive, että Nuuksiossa kunnioitetaan luontoa ja muita retkeilijöitä. Retkiratsian kautta halusimme yhdessä jalkautua maastoon opastamaan ja keskustelemaan retkietiketistä sekä mahdollisesti puuttumaan ylilyönteihin”, sanoo Joel Heino, erikoissuunnittelija Metsähallituksesta.

Retkiratsiassa tehtävä yhteistyö poliisin ja Metsähallituksen kanssa on luontevaa, sillä poliisin eräyhdyshenkilöt suorittavat erävalvontaa, eli metsästys- ja kalastusvalvontaa, yhdessä Metsähallituksen erätarkastajan sekä Rajavartiolaitoksen kanssa.

Näkyvällä valvonnalla ehkäistään häiriökäyttäytymistä

Viime kesänä retkeilijöiden määrä kasvoi koronan myötä, ja poliisia kaivattiin Nuuksiossa useamman kerran.

”Retkeilyinnostuksen harmit nousivat esiin heinäkuussa, jolloin kohdistimme valvontaa Nuuksioon lisääntyneiden häiriöiden vuoksi. Suurimmassa osassa tapauksia kyse oli yöllisestä metelöinnistä, roskaamisesta ja laittomasta tulenteosta. Palautetta tuli myös liikennemääristä ja virheellisestä pysäköinnistä”, kertoo ylikomisario Jussi Päivänsalo.

Rikosilmoituksiin häiriöt ulkoilualueilla johtavat vain harvoin. Poliisi ja Metsähallitus haluavat kuitenkin muistuttaa,  että rikesakko voidaan määrätä luonnolle tai muille retkeilijöille haitallisesta toiminnasta, esimerkiksi roskaamisesta tai laittomasta tulipaikasta.

Media on tervetullut mukaan Retkiratsiaan lauantaina 17.10 klo 16-18.

Ilmoittautumiset: viestintäpäällikkö Outi Ala-Härkönen, puh. 040 5173693, outi.ala-harkonen@metsa.fi

Poliisi, ylikomisario Jussi Päivänsalo, puh. 0295 438 200, jussi.paivansalo@poliisi.fi

Metsähallitus, erikoissuunnittelija Joel Heino, puh. 0406210673, joel.heino@metsa.fi