Julkaistu 2.6.2022

Poliisin ja Metsähallituksen Retkiratsia valvoo koulujen päättäjäisiltana Nuuksiossa

Länsi-Uudenmaan poliisin ja Metsähallituksen yhteistiedote:

Metsähallitus järjestää yhdessä poliisin kanssa Retkiratsia-valvontatempauksen Nuuksion kansallispuistossa lauantaina 4.6.2022.  Länsi-Uudenmaan poliisin eräyhteyshenkilöistä, Metsähallituksen erätarkastajasta ja asiakaspalveluväestä koostuva partio kulkee kansallispuiston reiteillä koulujen päättäjäisiltana ja muistuttaa hyvistä retkeilytavoista.

– Retkiratsia-valvontatempauksia on järjestetty jo useana vuotena. Asiakkailta on tullut hyvää palautetta ja valvontaa toivotaan kansallispuistoon säännöllisesti. Suurin osa retkeilijöistä käyttäytyy fiksusti, mutta Nuuksiossa on myös ikävää ja välinpitämätöntä käyttäytymistä, jolla on vaikutusta luonnon rauhaan ja retkeilijöiden viihtyvyyteen. Retkiratsiassa jalkaudumme maastoon opastamaan ja keskustelemaan retkietiketistä sekä mahdollisesti puuttumaan ylilyönteihin, sanoo erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen Metsähallituksesta.

Metsässä suuren kiven vieressä poltettu nuotiota niin, että kivi on nokeentunut ja nuotion viereen katkaistu kokonainen puunrunko.
Nuotion tekijöiden ikäviä jälkiä Retkiratsiassa Nuuksion kansallispuistossa vuonna 2020. Kuva: Katri Lehtola.

Opastamista on esimerkiksi tulentekoon, metelöintiin ja leiriytymiseen liittyvissä asioissa. Retkiratsia kiertää Nuuksiossa lauantai-iltana ja alkuyöstä 4.–5.6. Ennen Nuuksiota Retkiratsia käynnistyy päivällä jo Tammisaaren kansallispuistossa, missä valvotaan myös kalastusta ja vesiliikennettä.

Retkiratsiassa tehtävä yhteistyö poliisin ja Metsähallituksen vällillä on luontevaa, sillä poliisin eräyhdyshenkilöt suorittavat erävalvontaa (metsästys- ja kalastusvalvontaa) yhdessä Metsähallituksen erätarkastajan ja Rajavartiolaitoksen kanssa.

Rikosilmoituksiin häiriöt ulkoilualueilla johtavat vain harvoin. Rikesakko voidaan määrätä luonnolle tai muille retkeilijöille haitallisesta toiminnasta, esimerkiksi roskaamisesta tai laittomasta tulipaikasta.

Metsähallitus: erikoissuunnittelija Liisa Neuvonen, liisa.neuvonen@metsa.fi, puh. 040 8099469.

Poliisi: vanhempi konstaapeli Niko Sihvonen, niko.sihvonen@poliisi.fi, puh. 0295 438 337.