Julkaistu 23.7.2020

Pirkanmaan luontokohteiden kunnostamiseen lisärahoitusta

Valtion lisätalousarvioista on myönnetty Metsähallituksen Luontopalveluille Pirkanmaan luontokohteiden kunnostamiseen yhteensä 435 000 euroa. Suurin osuus tuli Seitsemisen kansallispuistoon, missä kunnostetaan teitä ja pysäköintialueita. Vastaavia toimia tehdään myös Riuttaskorvessa ja Pukalassa. Lisäksi Seitsemisen luontokeskuksen energiaratkaisujen parantamiseen ja Rapolan linnavuoren linnoituksen raivaukseen myönnettiin rahoitusta.

– Lisärahoitukselle on suuri tarve, sillä Seitsemisen teiden kunto ja pysäköintialueiden ruuhkat ovat puhuttaneet retkeilijöitä. Seitsemisen tiet ovat olleet huonossa kunnossa jo pitkään ja kelirikkoaikaan on teitä jouduttu jopa sulkemaan. Myös pysäköintipaikat ovat sesonkiaikoina olleet ruuhkautuneita. Ruuhkaisuus on lisääntynyt korona-aikana, jolloin puiston kävijämäärät ovat olleet normaalia suurempia. Heinäkuussa Seitsemisen suosio on jatkunut hyvän marjasadon myötä, kertoo puistonjohtaja Tuula Peltonen Metsähallituksesta.

Lisärahoitus antaa mahdollisuuksia Seitsemisen luontokeskuksen palvelujen ja ylläpidon kehittämiseen. Tavoitteena on saada nykyaikaistettua vuonna 1988 valmistuneen luontokeskuskiinteistön lämmitysratkaisuja ympäristöystävällisemmiksi, mikä myös pienentäisi luontokeskuksen ylläpitokuluja. Lisäksi on tarkoitus parantaa luontokeskuksen pysäköintialueen ohjausta ja palveluja muun muassa lisäämällä asuntovaunupaikkoja. Luontokeskuksen pysäköintialue on puiston suosituimpia ja se toimii myös reittien lähtöpisteenä.

Retkeilijät Seitsemisen kansallispuiston Koveron perinnetilan polulla kesäpäivänä, edessälaidun ja riukuaita, takana vanha hirsitalo. Kuvaaja Sannamari Ratilainen.
Retkeilijät Seitsemisen kansallispuiston Koveron perinnetilan polulla. Kuvaaja Sannamari Ratilainen.

Seitsemisen kansallispuiston taukopaikkojen ja reittien korjausvelkaa on saatu pienennettyä vuodesta 2019 alkaen, puistolle myönnetyn 300 000 euron suuruisen eduskunnan jakovararahoituksen myötä. Lisärahalla on parannettu käymälärakenteita, tehty kaivo Koveron perinnetilalle ja lisätty käyntimäärän seuraamisessa tarvittavia maastolaskureita. Kesän aikana valmistuu Kortesalon vuokratuvan remontointi. Pitkospuiden uusimisia tullaan vielä tekemään maastossa loppuvuoden aikana.

Puistonjohtaja Tuula Peltonen, Metsähallitus, Luontopalvelut, puh. 0206 39 5268