Julkaistu 7.3.2024

Perikunta lahjoitti lisämaata Oulangan kansallispuistoon

Suomen valtio on saanut lahjoituksena kiinteistön liitettäväksi Oulangan kansallispuistoon. Lahjoitetun kiinteistön pinta-ala on noin 0,35 hehtaaria. Lahjoittajana on perikunta, jossa on 45 osakasta. Kiinteistö sijaitsee Savinajoen yläjuoksulla ja rajautuu kahdelta sivulta Oulangan kansallispuistoon. Lahjoitusta koskeva lahjakirja allekirjoitettiin 8.2.2024 Rovaniemellä.

– Poikkeuksellista on, että näin iso perikunta on päässyt yksimielisyyteen omistamansa kiinteistön lahjoittamisesta luonnonsuojelualueeksi valtiolle, Metsähallituksen puolesta lahjakirjan allekirjoittanut maankäytön erityisasiantuntija Elina Stolt kertoo.

Oulangan kansallispuisto on yleiseksi luonnonnähtävyydeksi tarkoitettu luonnonsuojelualue, jonka tehtävänä on säilyttää pinnanmuodoiltaan sekä eliölajistoltaan poikkeuksellinen ja monipuolinen Oulangan erämaa-alue luonnontilaisena. Kansallispuisto tarjoaa mahdollisuuksia retkeilyyn, opetukseen ja tutkimukseen.  Oulangan kansallispuisto on perustettu vuonna 1956 ja sitä on sen jälkeen laajennettu useaan otteeseen. Oulanka oli viime vuonna Suomen kuudenneksi suosituin kansallispuisto ja sinne tehtiin lähes 176 000 käyntiä.

Lisätietoja

Elina Stolt, maankäytön erityisasiantuntija, Metsähallitus, Luontopalvelut: puh. 0400 398 983
Harri Korkeamäki, maankäytön erityisasiantuntija, Metsähallitus, Luontopalvelut: puh. 040 359 1834

Lahjoituksen teki Matti Harjun perikunta. Perikunnan edustajan yhteystiedot saa pyydettäessä viestintäpäällikkö Tiina Hakkaraiselta, puh. 040 767 3038 tai tiina.hakkarainen(at)metsa.fi