Julkaistu 22.6.2022

Paula-myrskyn tuhojen korjuu on loppusuoralla valtion talouskäytössä olevissa monikäyttömetsissä

Tasan vuosi sitten juhannusviikolla Paulan päivänä riehunut myrsky aiheutti runsaasti tuhoja valtion metsissäkin erityisesti Kainuussa ja Koillismaalla. Yksi pahimmin tuhoutuneista oli Kylmäluoman retkeilyalue, jossa myrsky kaatoi noin 70 prosenttia alueen boreaaliseksi luonnonmetsäksi luokitelluista metsistä. Tuhon laajuus oli samaa luokkaa myös talouskäytössä olevissa monikäyttömetsissä myrskytuhoalueen ytimessä.

”Paula-myrskyn tuhoja on hakattu valtionmailta yhteensä jo noin 0,9 miljoonaa mottia. Tällä hetkellä hakataan tukkivaltaisia kohteita, eli pelastetaan arvopuuta niin paljon kuin mahdollista. Loput myrskytuhokohteet hakataan loppukesän ja syksyn aikana. Yksittäisiä kohteita saattaa maastosta johtuen jäädä alkutalven hakkuisiin.”, kertoo hankintapäällikkö Vesa Härkönen Metsähallituksesta.

Parhaimmillaan Taivalkosken ja Kuusamon alueella oli viime syksynä omien sopimuskoneiden lisäksi kymmenkunta koneketjua Etelä-Suomesta ja Lapista, joten yhteensä myrskytuhohakkuilla oli samanaikaisesti viitisenkymmentä korjuuketjua.

Kylmäluoman retkeilyalueella Paula-myrskyn kaatamat puut on jätetty boreaalisissa luonnonmetsissä pääosin korjaamatta alueen suojeluarvojen takia. Alueen talouskäytössä olevien monikäyttömetsien kaatunut puusto sen sijaan korjataan talteen. Metsähallituksen ympäristöasiantuntija Marjaana Ahokumpu sanoo, että monimuotoisuutta lisäävän lahopuun määrä on kasvanut Kylmäluomalla merkittävästi kaikkialla alueen metsissä, koska yksittäisiä tuulenkaatoja sekä suurempia tuulenkaatoryhmiä on jätetty korjaamatta. Lahopuulisäys näkyy samaan tapaan myös laajemmin koko myrskytuhoalueen talouskäytössä olevissa monikäyttömetsissä.

Metsähoitopäällikkö Tarmo Myllymäki toteaa, että metsänuudistuskohteita tuli myös kerralla laajalti. Pääosa Paula-myrskyn alueita tulee muokkaukseen ja kylväen uudistettavat kohteet konekylvöön jo tänä kesänä. Istutukset tehdään pääosin ensi keväänä.

Metsähallitus, Metsätalous Oy, hankintapäällikkö Vesa Härkönen, p. 0400291988
Metsähallitus, Metsätalous Oy, ympäristöasiantuntija Marjaana Ahokumpu, p. 0406316177
Metsähallitus, Metsätalous Oy, metsänhoitopäällikkö Tarmo Myllymäki, p. 0400587375
Metsähallitus, Metsätalous Oy, aluejohtaja Arto Tolonen, p. 0400192931